Gå til hovedindhold

Naturfagsmaraton om krop, sundhed og bevægelse

Deltagerne i dette års Naturfagsmaraton skal bl. a. konstruere en model af kroppens fordøjelsessystem på skolen. Modellen skal kunne synliggøre madens vej i kroppen. Foto: Naturvidenskabernes Hus

Stadig flere skoler vælger at deltage i Naturfagsmaraton. I år er temaet life science, og der er lagt vægt på både modellering, kommunikation og bevægelse.

Mere end 20.000 elever i 48 kommuner forventes at deltage i dette skoleårs 10-ugers innovationsforløb for 5. og 6. klassetrin, hvor elever skal udvikle egne opfindelser og dyste mod hinanden. Konkurrencen udvikler elevernes faglige og personlige kompetencer markant. I flere af årets opgaver, som frigives 1. november, er der fokus på krop og bevægelse. Se hvilke læringsmål der arbejdes med her.

Og der bliver brug for både hoved og krop, når eleverne kaster sig ud i life science-opgaverne, som frigives 1. november. For eksempel går en af opgaverne ud på at designe et kunstigt ben, der kan sparke til en bold ved egen kraft. For at løse opgaven skal de bl.a. undersøge, hvordan et ben virker, fx når det går, løber og bøjer, og hvad der sker med kroppen, når den belastes.

”Naturfagsmaratonopgaverne, som er udviklet af Naturvidenskabernes Hus og naturfagslærere, er designet, så de opfylder mange af de nye krav til naturfagsundervisningen. Fx skal eleverne i dag kunne udvikle modeller af naturfaglige emner og kommunikere deres viden, ligesom bevægelse skal tænkes ind i undervisningen. Derfor er life science-temaet oplagt,” siger Nanna Seidelin, direktør for Naturvidenskabernes Hus, og fortsætter:

”Interessen for naturvidenskab skal vækkes og stimuleres på et tidligt tidspunkt i børnenes liv. På 5. og 6. klassetrin er de åbne og nysgerrige, og derfor kan naturfagene leges ind hos dem. Det er vigtigt for fødekæden, idet alt for få unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi.”

Se kort video om Naturfagsmaraton

Flere og dygtigere elever deltager

Sidste år deltog ca. 20.000 elever fra 42 kommuner sammen med ca. 900 lærere. I år afholdes Naturfagsmaraton i 48 kommuner, og derfor forventes endnu flere deltagere. Til sammenligning deltog 12.000 i skoleåret 2013/14.

En analyse foretaget af NEUC (Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter) blandt ca. 450 af de deltagende lærere i det seneste Naturfagsmaraton giver et bud på den stigende interesse: At elevernes faglige kompetencer inden for problemløsning, deres selvtillid, samarbejdsevner og evnen til at arbejde selvstændigt styrkes markant.

Læs mere om NEUC’s analyse af forløbet

Konkurrence i foråret  

Forløbet afsluttes i foråret 2017 med lokale konkurrencer i idrætshaller i hver enkelt af de deltagende kommuner. Her får børnene mulighed for at vise hinanden deres forskellige løsninger på samme problemstillinger til stor glæde og inspiration, ligesom de bedste løsninger honoreres med et Naturfagsmaratontrofæ.

Det er stadig muligt for skoler i de deltagende kommuner at tilmelde sig årets Naturfagsmaraton, som støttes af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Grundfos og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Skoler i de deltagende kommuner kan stadig tilmelde sig her

Fakta om naturfagsmaraton

Naturfagsmaraton er et kreativt 10-ugers undervisningsforløb målrettet elever og lærere i grundskolens 5. og 6. klasse i faget natur/teknologi, hvor eleverne skal finde løsninger på 10 åbne opgaver; dvs. opgaver, hvor der ikke kun er én rigtig løsning.

I flere af opgaverne skal eleverne udvikle deres egne opfindelser - fra ide til færdigt produkt. Opgaverne dækker hvert år bredt emner inden for biologi, fysik, kemi, geografi og teknologi. Eleverne får her mulighed for at være innovative, bruge deres faglige viden og samarbejde.

Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre børns løsninger på samme opgave.

Naturfagsmaraton kan gennemføres både som en hel- og en halvmaraton, sidstnævnte med lidt færre opgaver, primært for nye deltagere og mindre klasser.