Gå til hovedindhold

Science Festival i Lyngby sprænger rammerne

Ved årets Naturvidenskabsfestival engageres og inspireres 3.000 børn og unge i Lyngby til naturvidenskab og IT ved en Science Festival skabt i tæt samarbejde mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kommune. Festivalen inkluderer også mindre åbenlyse virksomheder i science-sammenhænge, fx stormagasin, hotel, boligselskab og boldklub.

I Lyngby-Taarbæk Vidensby har man knækket koden til skole-virksomhedssamarbejde. Faktisk i sådan et omfang, at hele 12 virksomheder er gået sammen med skoler og uddannelsesinstitutioner i Lyngby-Taarbæk Kommune om en Science Festival med et imponerende program ved dette års Naturvidenskabsfestival i uge 39.

Og det er ikke kun virksomheder, der er kendt for naturvidenskab, som byder ind med naturvidenskabelige eller teknologiske udfordringer. Eksempelvis har Magasin engageret sig i Naturvidenskabsfestivalen.

”Fremtidens stormagasin skal være bæredygtigt. Detail handler ikke kun om varerne på hylderne, men også om de omkringliggende rammer, miljø og oplevelser. Som lokal virksomhed støtter vi selvfølgelig op om Vidensbyens initiativ, og samtidig er det interessant at se, hvad eleverne kan komme med af forslag til optimering af vores belysning og vores håndtering af affald.”

Michael Dupont, Store Manager hos Magasin i Lyngby

Ud af boksen

Ideen til Science Festival i Lyngby udspringer af Vidensbynetværk for Skole og Uddannelse, der samler Lyngbys private virksomheder, kommune og uddannelsesinstitutioner i et fagligt netværk med henblik på at fremme interessen for naturvidenskab for børn og unge. Netværkstovholder Ole Stahl, employer branding specialist fra Haldor Topsøe, lægger især vægt på nødvendigheden af tværgående samarbejde:

”I Vidensbyen lægger vi rigtig meget vægt på, at eleverne lærer at samarbejde på tværs, og at de får stillet opgaver, hvor der skal tænkes ud af boksen for at finde de gode løsninger. Sådan er det jo også i virksomhederne, hvor vi hele tiden udvikler og samarbejder i tværfaglige teams. Jo tidligere, eleverne lærer at arbejde på den måde, des bedre bliver de rustet til fremtidens arbejdsmarked”.

Damp under kedlerne på ny strategi

I tillæg til Vidensbyens fokus på skole-virksomhedssamarbejde under Science Festival har Lyngby-Taarbæk Kommune netop vedtaget en ambitiøs naturfagsstrategi, som skal gøre kommunen førende inden for det naturfaglige felt. Strategien omfatter alle børn fra 0-18 år og er udarbejdet i samarbejde med et Advisory Board bestående af medlemmer fra Vidensbynetværket.

Fakta om Science Festival i Lyngby

  • Afholdes uge 39 i regi af Astra, det nationale center for læring i natur, teknik og sundhed, som står bag den landsdækkende Naturvidenskabsfestival.
  • Omkring 3.000 elever engageres i mere end 20 aktiviteter med virksomheder.
  • I alt er 9 grundskoler, 3 ungdomsuddannelser og et universitet samt 12 virksomheder involveret: Aquaporin, Danske Bank, Emcon, Geo, Haldor Topsøe, Lyngby Boldklub, Lyngby Boligselskab, Magasin, Microsoft, Novozymes, Sinatur Hotel Frederiksdal og Sydbank.

 

Om Lyngby-Taarbæk Vidensby

Lyngby-Taarbæk Vidensby er et unikt partnerskab mellem det private erhvervsliv, den offentlige sektor og uddannelses- og forskningssektoren i Lyngby-Taarbæk. Målsætningen er at udvikle Lyngby til en levende videns- og universitetsby, hvor virksomheder, borgere, studerende, handlende og alle andre, der har deres gang i byen, oplever en unik sammenhæng mellem by og campus.

Yderligere information, kontakt:

Mette Rønning Steffensen, Projektleder i Lyngby-Taarbæk Vidensby. Mobil: 2237 3910, e-mail: mrs@vidensby.dk