Gå til hovedindhold

Gør din festival 15.000 kr. rigere

Festivalpuljen er lukket for i år

Nordea-fonden har i 2017 givet støtte til 104 nyskabende aktiviteter i forbindelse med Naturvidenskabsfestival med 1,5 mio. kr. Alle projekterne har børn og unge som målgruppe.

Alle de projekter, der har modtaget støtte kan ses i festivaloversigten i løbet af sommeren. 

Tidsplan 2017

  • Fristen for ansøgninger var 21. maj
  • Ultimo juni: Ansøgere får svar
  • Uge 39, september: Naturvidenskabsfestival; bevilgede projekter afholdes
  • 1. december: Sidste frist for afrapportering. Pengene modtages umiddelbart efter afrapportering og godkendelse af denne.
     

Ofte Stillede Spørgsmål

  • Kan alle søge?
    • Svar: Ja, alle, der arrangerer aktiviteter for børn og unge i forbindelse med Naturvidenskabsfestival, kan søge.
  • Skal aktiviteten foregå i uge 39?

    • Svar: Ja, men den må gerne strække sig over længere end kun den uge.

  • I giver ikke til “almindelige undervisningsmaterialer”, men hvad hvis vi ikke har nok “almindelige undervisningsmaterialer” til at gennemføre vores arrangement, når vi har rigtig mange elever på besøg?

    • Svar: I det tilfælde kan I godt søge puljen om “almindelige undervisningsmaterialer”, men husk at argumentere for hvorfor I har brug for flere “almindelige undervisningsmaterialer”.  

  • I retningslinjerne står der at “Projektet skal indeholde elementer […] adskiller sig væsentligt fra den sædvanlige praksis.” Hvordan ved jeg hvornår noget er “sædvanlig praksis”?

    • Svar: Det vi ser på er at projektet adskiller sig fra din sædvanlige praksis. Du skal i ansøgningen beskrive hvorfor projektet adskiller sig fra din sædvanlige praksis.

  • Kan man få en bevilling hvis ens arrangement ikke har noget at gøre med årets tema for Naturvidenskabsfestival?
    • Svar: Nej. Det skal være tydeligt i ansøgningen at målgruppen vil komme til at opleve årets tema gennem jeres aktivitet. Det er ikke nok at bruge temaet i projekttitlen. I 2017 er årets tema “Min nye verden”.
       
  • Jeg har nogle samarbejdspartnere i kikkerten, men en aftale er ikke i hus allerede i maj. Er det et problem?
    • Svar: Det er ikke obligatorisk at samarbejde, men et blot et plus for din ansøgning. At have en foreløbig aftale beskrevet i ansøgningen er bedre end blot at tænke på at kontakte samarbejdspartnere.
       
  • Er innovationsfaglighed et krav, for at søge puljen?

    • Svar: Nej, arbejde med innovationsfaglighed er ikke obligatorisk, for at søge. Men det er et plus for din ansøgning. Find inspiration til at undervise i innovation nederst på denne side. 

  • Jeg vil gerne inddragelse mine gymnasieelever i planlægningen af aktiviteter for besøgende grundskoleelever. Det kan jeg først gøre kort før uge 39 og det er derfor umuligt at opstille et budget allerede i maj. Hvordan kan jeg søge puljen?

    • Svar: Forestil dig hvilke materialer I får brug for indenfor de rammer du har stillet op for aktiviteten og opstil et specificeret budget ud fra det. Hvis det viser sig at det I reelt får brug for andre materialer end det angivne skal du kontakte projektleder Ea Eskildsen og forklar ændringerne. Hun tager stilling til om bevillingen kan opretholdes. Det vigtige er, at I stadig opfylder de samme formål, som I fik bevillingen på.

  • Kan man sætte et “rådighedsbeløb” ind i budgettet?

    • Svar: Nej

  • Hvorfor skal jeg skrive en kladde?

    • Svar: Webformularen kan ikke gemme det du skriver. Hvis du bliver afbrudt undervejs glemmer den det, du allerede har skrevet. Skriv derfor en kladde - fx ved hjælp af vores hjælpedokument “Kladdepapir” hvor alle spørgsmål fra ansøgningsformularen er listet.

  • Jeg har ikke fået en kvittering, har I så modtaget min ansøgning?

    • Svar: Nej, hvis du ikke har modtaget en kvittering pr. mail har vi ikke modtaget din ansøgning. Kig efter i din spamfolder om kvitteringen skulle være havnet der.

  • Kan man vedhæfte bilag til ansøgningen?

    • Svar: Nej

  • Kan en aktivitet godt være for skolens egne elever, fx for udskolingen?

    • Svar: Ja

  • Er det en ulempe at de 15.000 kr kun dækker en mindre del af et større budget?

    • Svar: Ja, det kan være en ulempe, hvis du søger til en meget lille del af et meget større budget.

  • Er det muligt at søge puljen på andre tidspunkter eller at skubbe deadline?

    • Svar: Nej

  • Hvem er læsere af ansøgningerne?

    • Svar: Det er erfarne skolefolk, der læser ansøgningerne. De har forskellige erfaringer med hhv grundskoler, gymnasiale ungdomsuddannelser og erhvervsskoler.

  • Er det nødvendigt at finde en projekttitel, der er anderledes end festivalens tema?

    • Svar: Det er en rigtig god idé at give det projekt, du søger til, et unikt navn, så vi kan kende forskel på ansøgningerne.

  • Vi er flere samarbejdspartnere, der vil søge puljen. Kan vi søge om 15.000 kr til hver?

    • Svar: Ja, det kan I godt. Skriv I hver jeres ansøgning at I samarbejder. Men skriv ikke den samme tekst i alle ansøgninger.

  • Kan jeg søge om mere end 15.000 kr?

    • Svar: Hvis du har en helt særlig grund til at søge om mere end 15.000 kr, så er der mulighed for at søge om op til 20.000 kr. Du skal sørge for at beskrive i din ansøgning, hvorfor du mener, det er relevant at søge mere end 15.000 kr.

  • Kan jeg søge til Naturvidenskabsfestivalens t-shirts?

    • Svar: Nej

  • Hvad er det bedste råd, når man skal søge puljen?

    • Svar: Skriv en grundig ansøgning, hvor du sørger for at det er tydeligt beskrevet at de forskellige krav i retningslinjerne overholdes.

  • Hvad hvis min ansøgning har fået en bevilling, men det senere viser sig at kun en del af aktiviteten kan gennemføres eller kan gennemføres i ændret form?

    • Svar: Kontakt projektleder Ea Eskildsen og forklar ændringerne. Hun tager stilling til om bevillingen kan opretholdes. Det vigtige er, at I stadig opfylder de samme formål, som I fik bevillingen på.

 

Tips til innovation

Ansøgninger, hvori der indgår innovationsfaglighed, vil blive imødeset med særlig interesse. Men det er ikke et krav, når du søger. Vi har samlet nogle links, hvor du kan finde inspiration.

ISI-modellen

Projekt ISI2015 har, sammen med grundskoler i Odense, gennem 4 år udviklet ISI-modellen, der har særlig fokus på innovation i naturfagene.
Find små inspirationsfilm og en lærervejledning.

Fonden for entreprenørskab

Undervisningsmateriale, konkurrencer, lærernetværk, konferencer mv. 
Se mere her.

INDEX: Design to improve life

Design to Improve Life-kompasset er et redskab, som integrerer de tre grundlæggende kompetencer i undervisningen; Design to Improve Life, Didaktik og Proces. Undervisningsmateriale, video mv. Se mere her.

FIRE-modellen

Lær eleverne kreativ problemløsning og foretagsomhed i FIRE faser: Forståelse - Ideudvikling - Realisering – Evaluering. Bogen anviser en model og en række metoder til tilrettelæggelse af innovative undervisningsforløb, og kan bruges i alle skolens fag. Se mere her.

KIE-modellen

KIE-modellen er et pædagogisk, didaktisk redskab, der er bygget op om tre læringsrum: Det kreative, det innovative og det entreprenante, med hver sine klare regler og formål. KIE-modellen findes som bog: “KIE-modellen - innovativ undervisning i gymnasierne” af Irmelin Funch Jensen og Ebbe Kromann-Andersen.

Innovation i folkeskolen

Projektets overordnede mål var at styrke folkeskolens arbejde med innovation og entreprenørskab i undervisningen. Undervisningsmateriale til download og erfaringer findes i evalueringen. Se mere her. 

IDEO D-school

En model udviklet af designfirmaet IDEO. Deres metode ”Human centered design thinking” er vidt udbredt - og her finder du deres engelsksprogede hjemmeside med et hav af inspirerende materiale for undervisere.