Gå til hovedindhold

Guide til trivsel på toiletterne

Piger på toilet 3 - Masseeksperimentet 2017 - Foto: Sanne Vils Axelsen © Astra

En aktivitet, hvor eleverne arbejdes innovativt og systematisk med at kortlægge, hvilke forhold der skal forbedres på skoletoiletterne.

Aktivitetsvejledning

Aktiviteten er en del af undervisningsforløbet 'Skolens fremtidige toiletter'.

Rådet for Bedre Hygiejne har udarbejdet en guide til skoler, der ønsker at arbejde innovativt og systematisk med at forbedre forholdene på skolens toiletter - i samarbejde med eleverne.

Guiden kommer omkring fem områder, man skal være opmærksom på, hvis man gerne vil arbejde for bedre trivsel på toiletterne:

  • Fysiske rammer - hvor mange toiletter er der, og hvordan ser de ud?
  • Rengøring og vedligehold - er der nok, og er det godt nok?
  • Læring - hvad får eleverne at vide om hygiejne, rengøring, bakterier og tarmfunktion?
  • Kultur - gode vaner for eleverne og gruppen.
  • Strategi og opfølgning - hvordan kan I forbedre og fastholde trivsel?

Find guiden'Trivsel på toiletterne - en udfordring i mange lag' som pdf her.

Rådet for Bedre Hygiejne afholder ligeledes en årlig event: 'skoletoiletdagen'. Se mere om den her.


Prøv at …

gennemføre et undervisningsforløb, hvor eleverne arbejder med en generel innovationsmetode, før I kaster jer ud i forbedringen af skoletoiletterne.

'Design to improve life' kan være hensigtsmæssig at have prøvet, så eleverne er trygge ved de enkelte trin i innovations arbejdsmetoden. Se mere her.

Skolerne i Århus har arbejdet med denne metode i 2017, se mere her

Tjek jeres skoles kvalitetsrapport. Ofte er forholdene på skoletoiletterne nævnt i disse rapporter.