Gå til hovedindhold

Masseeksperiment 2016: Musik i hjernen

Musik i hjernen

MasseEksperiment 2016 handler om musik og hjernen og kommer bl.a. ind på.:

  • Hvor gode er vi til at lytte til små variationer i melodier og rytmer?
  • Er der en sammenhæng mellem musikalske hørefærdigheder, og hvor i landet vi bor?
  • Kan træning af helt specifikke musikalske elementer have en effekt på andre færdigheder?

Læs hele lærervejledningen igennem som det allerførste, så du ved, hvad de enkelte dele i eksperimentet handler om. Kickstart eksperimentet med filmen, hvor forsker Peter Vuust fortæller, hvorfor eksperimentet er vigtigt, på masseeksperiment.dk/film

Træn lyttelapperne

Eleverne skal teste hvor gode deres musikalske hørefærdigheder er, dvs. evnen til at høre forskel på små variationer i rytmer og melodier. Betyder det noget, hvor meget musik man lytter til dagligt, eller om man spiller på et instrument? Er pigerne bedre end drengene - og er bornholmerne bedre end jyderne? Klassen skal også teste arbejdshukommelsen, for at se om der er sammenhæng mellem hørefærdigheder og hukommelse. 

Test dig selv 

Er du musikalsk? Test dig selv og find ud af, hvor god du er til at høre forskel på små variationer i melodier og rytmer. Kan du få 12 rigtige ligesom Peter Vuust?

Lydquiz: test dig selv 

Inspiration til læringsmål  

I vejledningen er der udarbejdet eksempler på, hvordan de supplerende aktiviteter kan sættes i relation til kompetenceområder samt færdigheds- og vidensmål. Relationen er inspiration til læringsmål, der knytter de konkrete mål til aktiviteterne.

Baggrundsviden 

Når vi lytter til musik, kan vi ofte mærke det helt ud i kroppen. Musik kan give os gåsehud og påvirke vores følelser. Musik kan gøre os glade, og musik kan gøre os triste. Vi hører musikken gennem ørerne, men det er i virkeligheden i hjernen, det hele sker.