Gå til hovedindhold

Hvordan får du olien fra 2500 meter vand op til overfladen? Elever undersøger rør og bliver klogere på olie

Vidste du, at Tour de France rytternes åndbare sportstøj og din mors nylonstrømper er lavet af olie? Olie er nemlig ikke kun et råstof, vi bruger til at forsyne verden med energi. Olie er en ingrediens i rigtig mange af de ting, som vi omgiver os med i hverdagen.

Jeg vil begynde mit besøg med at åbne elevernes øjne for, hvor stor en betydning olie og gas har for de hverdagsting, vi har i dag.

Derefter dykker vi ned i, hvor stor en betydning overvejelser om materialer og design har for, at man som ingeniør finder de rigtige løsninger. Her vil jeg i min aktivitet fokusere på rør. For hvorfor er en haveslange og en bruserslange egentlig konstrueret forskelligt? Eleverne undersøger rørene, diskuterer svarmuligheder og jeg hjælper dem på rette vej med svaret.

I mit job arbejder jeg nemlig med design og konstruktion af olierør, som kan lede olie og gas op fra undergrunden. Rørene skal kunne modstå stærke kemiske og fysiske kræfter, som kan opløse rørene indefra og udsætte dem fra et enormt tryk udefra. Faktisk bliver rørene på 2000 meters dybde udsat for et tryk, som er 1000 gange større end det, du oplever, når du dykker på 2 meters dybde i svømmehallen.

Mine kunder er olieindustrien. De stiller krav til, at intet går i stykker, selv om det laves i et benhårdt konkurrencemiljø, hvor både pris og kvalitet vægter højt. En del af mit job er at teste rørene under ekstreme forhold, hvilket kan være en farlig affære. Jeg kan fortælle eleverne om sikkerhedsforanstaltninger, hvor et kemisk udslip kan udløse en alarm, som nærmest lyder som om 3. verdenskrig var i udbrud.

Olie og gas er produkter i høj efterspørgsel og er samtidig stærkt omdiskuteret i lyset af klimaforandringerne. Jeg går derfor også gerne i dialog med eleverne om dette og kan komme med måske overraskende bud på, hvordan olie og gas rent faktisk kan indgå i en verden, hvor vi tager mere hensyn til klimaet.


Gæt hvilken ting, der ikke er lavet af olie: Eleverne bliver sat i gang med at diskutere med hinanden hvilken ting, der ikke er lavet af olie, og de kommer så med et fælles bud, som jeg så kommenterer.

Derudover kommer eleverne til at skulle undersøge, hvordan en haveslange og en bruseslange egentlig er lavet. I vandslangen er der metaltråde indeni, mens der i bruseren er metal udenpå. Begge slanger skal indeholde vand. Men hvorfor er rørene så forskellige? Eleverne diskuterer med hinanden og kommer med bud, og jeg forklarer. Den overordnede pointe er, at formålet bestemmer, hvordan røret eller slangens skal bygges.

Til de ældre elever har jeg en quiz om olie, som vil gøre dem klogere på olie som råstof (for eksempel: Hvad er de fleste toiletbrædder lavet af?) og give dem indsigt i udfordringerne med at forsyne verden med energi (for eksempel: til hvor mange år har vi olie?) Efter quizzen står jeg til rådighed for forklaringer og diskussion. 

Derudover vil jeg også gerne vise en kort film (2-3min) fra et af mega-projekterne i offshore olie og gas verdenen for at vise, at ingeniøren ofte sidder med meget store og komplekse projekter.