Gå til hovedindhold

Sådan laver du festival

Du, din klasse, hele skolen eller hele kommunen kan holde Naturvidenskabsfestival på et utal af måder. Du vælger selv formen, omfanget og varigheden af dit festivalarrangement. Det er gratis at være med, men Masseeksperimentet og Videnskaben på Besøg har begrænsede pladser og kræver tilmelding.

Tilbud fra festival-sekretariatet

Som en del af festivalen findes en række tilbud fra festivalens sekretariat, der kan være med til at skabe rammerne for den festival, som arrangeres lokalt:

Alle tilbuddene kan kombineres og bruges, som I selv ønsker det. I får mulighed for at udforske naturvidenskab på nye måder, arbejde på tværs af fag og klassetrin og koble den teoretiske undervisning med praktiske og spændende udfordringer.

Få overblik med tidslinjen

Via oversigten PDF icontidslinjen får I nemt et overblik over, hvad der skal gøres hvornår. Hvornår åbner ansøgning til puljen, tilmelding til Masseeksperimentet og booking af VIB foredragsholder? Hvornår modtager I vores materialer og kit, og hvornår kan I finde forsøg og undervisningsforløb på web?

Brug mindmappet til udrulning af årets tema

I kan bruge vores PDF iconmindmap med falige emner som inspiration til hvordan og med hvilke emner, I vil arbejde med årets tema. Vi har også udviklet et tomt PDF iconmindmap, som I kan bruge til jeres egen brainstorm og notere jeres egne ideér til faglige emner.

Festival på mange måder

Gennem årene har skoler benyttet festivalen som anledning til mange forskellige aktiviteter - her er nogle eksempler, som du kan lade dig inspirere af:

  • Naturfaglig emneuge for udvalgte årgange eller hele skolen.
  • Børn underviser børn - på skolen eller i samarbejde med børnehaver.
  • Samarbejde med virksomheder eller en forvaltning på kommunen, som stiller en udfordring til eleverne.
  • Samarbejde med erhvervsskoler, hvor elever fra grundskoler løser praktiske opgaver sammen med erhvervsskoleelever.
  • Tid til fordybelse med den naturvidenskabelige metode inden for et emne.
  • Overgangsprojekter mellem forskellige trin i grundskolen.
  • Naturvejlederen inviterer elever og lærere til at lære deres lokale vandløb at kende.
  • 9. klasse laver deres eget vandeksperimentarium og inviterer lokalområdet til at prøve det.
  • Samarbejde med de lokale spejdere om en tur med fokus på, hvordan man opsamler drikkevand.