Gå til hovedindhold

Sådan holder du festival

Du, din klasse, hele skolen eller hele kommunen kan holde Naturvidenskabsfestival på et utal af måder. Du vælger selv formen, omfanget og varigheden af dit festivalarrangement. Det er gratis at være med, men Masseeksperimentet og Videnskaben på Besøg har begrænsede pladser og kræver tilmelding.

Værktøjer fra Astra

Som en del af festivalen findes værktøjer fra Astra, der kan bidrage til at skabe rammerne for den festival, som du arrangerer lokalt:

  • Værktøj til planlægning. Brug festivalen som udviklingslaboratorium.
  • Vejen til din festival. Brug denne tidslinje til at få overblik over festivalforløbet og huske vigtige datoer.
  • Årets tema. Læs mere om årets festivaltema og de fire underemner.
  • Mindmap. Brug dette mindmap som guide til brainstorm i dit team eller med dine elever.
  • Festival merchandise (Kommer snart). Skab en festlig stemning med plakater, vimpler og bannere.
  • Skabeloner og grafik. Her finder du Naturvidenskabsfestivalens logo og ikoner.

I øverste menubjælke finder du aktiviteter til din undervisning, som kan bygges ind i din festival. Det er fx formidlingsordningen Videnskaben på Besøg, samling af tema-relevante undervisningsmaterialer, materialekasse til H.C. Ørsted festivalforsøg og Masseeksperimentet. Alle aktiviteter kan kombineres og bruges, som I selv ønsker det. I får mulighed for at udforske naturvidenskab på nye måder, arbejde på tværs af fag og klassetrin og koble den teoretiske undervisning med praktiske og spændende udfordringer.

Festival på mange måder

Gennem årene har skoler benyttet festivalen som anledning til mange forskellige aktiviteter - her er nogle eksempler, som du kan lade dig inspirere af:

  • Naturfaglig emneuge for udvalgte årgange eller hele skolen.
  • Børn underviser børn - på skolen eller i samarbejde med børnehaver.
  • Samarbejde med virksomheder eller en forvaltning på kommunen, som stiller en udfordring til eleverne.
  • Samarbejde med erhvervsskoler, hvor elever fra grundskoler løser praktiske opgaver sammen med erhvervsskoleelever.
  • Tid til fordybelse med den naturvidenskabelige metode inden for et emne.
  • Overgangsprojekter mellem forskellige trin i grundskolen.
  • Naturvejlederen inviterer elever og lærere til at lære deres lokale vandløb at kende.
  • 9. klasse laver deres eget vandeksperimentarium og inviterer lokalområdet til at prøve det.
  • Samarbejde med de lokale spejdere om en tur med fokus på, hvordan man opsamler drikkevand.