Gå til hovedindhold

Lærervejledning, protokol og videoguides

I år har vi pakket kasserne med kit til det antal elever du har tilmeldt. Det betyder, at hvis du har tilmeldt ét hold med fx. 50 elever, får du én kasse med kit til ca. 50 elever. Har du tilmeldt to hold med fx. 20 og 50 elever, får du tilsendt to kasser med kit til henholdsvis ca. 20 og 50 elever.

Vi har ikke pakket kit med det præcise antal udstyr, men pakket udstyr til omkring den holdstørrelse du har tilmeldt. Du kan derfor opleve følgende:

  • Jeg har fået for meget udstyr tilsendt: Det ekstra udstyr er du velkommen til at benytte til anden undervisning, eller du kan give det videre til en kollega, der kan benytte det.
  • Jeg har fået for lidt udstyr tilsendt: Måske er der andre hold tilmeldt på samme skole, der har fået for meget udstyr tilsendt - så kan du låne fra dem. Det er også muligt, at lade eleverne arbejde sammen to og to om udstyret. 

Jeg kan alligevel ikke gennemføre Masseeksperimentet
Efter den 1. juni var det obligatorisk at gennemføre Masseeksperimentet. Ser I jer, trods dette, stadig ikke i stand til at gennemføre eksperimentet, vil vi bede jer om at returnere kittet til os hurtigst muligt. Adressen er Astra, Dampfærgevej 27-29, st. tv., 2100 København Ø, att. Lene Christensen.

Vejledning til eksperimentet

Årets Masseeksperiment 'Jagten på de gode bakterier' er en naturvidenskabelig undersøgelse i sin reneste form. Eleverne bruger naturvidenskabelige undersøgelser og metoder i en virkelighedsnær og meget relevant sammenhæng.

Det samlede Masseeksperiment består af en obligatorisk forskningsmæssig del og en række valgfrie aktiviteter knyttet til eksperimentet. Lærervejledningen omhandler kun den obligatoriske, forskningsmæssige del.

I år arbejder eleverne efter en protokol, de producerer vækstmedier og kontroller, de indsamler planteprøver i naturen, behandler og analyserer prøverne, registrerer data og indsender prøverne til forskerne på Novozymes.

Til årets Masseeksperiment er der udviklet en lærervejledning, en protokol, en video der kort fortæller hvad årets eksperiment går ud på samt 5 videoguides, der guider jer gennem trin i eksperimentet.

Introduktion til selve eksperimentet

Filmen 'De gode bakterier' giver dig og eleverne en kort introduktion til det faglige emne - sunde bakterie og mikrobiom. Se den sammen med eleverne, inden I går i gang med selve eksperimentet.

Videoguiden 'Sådan gør du - ganske kort' giver dig og eleverne en ganske kort introduktion til selve eksperimentet, hvad det i store træk går ud på og de trin der er i eksperimentet. Filmen kan med fordel ses inden I går i gang med eksperimentet. Videoguiden vil være tilgængelig her på siden senest uge 27.

Lærervejledning og protokol

I PDF iconlærervejledningen finder I en introduktion til eksperimentet, materialeliste, en beskrivelse af selve eksperimentdesignet i detaljer samt et afsnit med baggrundsviden. Lærervejledningen vil være tilgængelig her på siden senest uge 27.

En PDF iconprotokol som fungerer som en trin-for-trin guide til eksperimentet. Protokollen finder I også et ekspemplar af i det kit I får tilsendt. Protokollen vil være tilgængelig her på siden senest uge 27.

Videoguides til trin i eksperimentet

Der er udviklet fem videoguides, der guider jer gennem fem forskellige trin i eksperimentet. Alle videoguides vil være tilgængelige her på siden fra uge 27.

  • Sådan gør du: Mælkevækstmediet Videoen viser ganske kort hvordan I producerer jeres mælkevækstmedie. Bemærk: I videoen siger vi, I skal bruge minimælk. I lærervjeledningen siger vi, I skal bruge letmælk. Begge dele kan bruges, dog er letmælk at foretrække.
  • Sådan gør du: Skemaer og labels Videoen viser ganske kort hvordan I skal lave de labels der skal på Falcon-rørene, og hvordan det samlede klasseskema skal se ud. 
  • Sådan gør du: Rengøring. Videoen viser ganske kort, hvordan eleverne rengører forskellige typer af planteprøver. Videoen kan med fordel ses af eleverne, lige inden de skal til denne del af eksperimentet. 
  • Sådan gør du: Behandling af prøver. Videoen viser ganske kort, hvordan eleverne skal behandle og udvikle deres planterprøver. Videoen kan med fordel ses af eleverne, lige inden de skal til denne del af eksperimentet. 
  • Sådan gør du: Analyse. Videoen viser ganske kort, hvordan eleverne analyserer deres prøver, når de skal konstatere om deres bakterier har kunne danne yoghurt. Videoen kan med fordel ses af eleverne, lige inden de skal til denne del af eksperimentet. 

 

Hvor lang tid tager det at lave eksperimentet?


I skal regne med at afsætte to dage med fire lektioner til at udføre den obligatoriske del af Masseeksperimentet. Derudover er der en række supplerende aktiviteter, som I kan vælge at 'udvide' eksperimentet med.

  • På dag 1 (fire lektioner): Skal I producere vækstmedier samt indsamle og behandle  planteprøverne. Har I ikke fire lektioner til jeres rådighed, kan I vælge at læreren laver mælkevækstmediet, og således afkorte tiden I skal bruge.
  • På dag 2 (fire lektioner): Skal I analysere planteprøverne og fremsende dem, samt registrere jeres data i en formular. Hvis I arbejder koncentreret med indtastning af formularen, er det ikke sikkert I har brug for fire lektioner, men kan gøre det på to-tre lektioner.

OBS! I kan ikke afsætte én dag med otte lektioner, da planteprøverne skal inkuberes mindst 24 timer før I kan analysere dem. Tilgengæld kan I sætte prøverne på køl, efter de er inkuberet, og lade dem stå på køl indtil I kan afsætte tid til at analysere dem (dog inden udgangen af uge 40).