Gå til hovedindhold

Det undersøgende arbejde

Masseeksperiment og naturvidenskabelig arbejdsmetode

Den naturvidenskabelige arbejdsmetode er central i undervisningen i naturfag og naturvidenskab. Arbejdet med den naturvidenskabelige arbejdsmetode peger op i Fælles Mål og opbygger de kompetenceområder, eleverne skal bruge, både ved den nye fælles prøve i naturfagene og videre i deres uddannelsesforløb.

Undersøgelser viser desuden, at arbejdet med den naturvidenskabelige arbejdsmetode kan understøtte elevernes nysgerrighed, læring, engagement og medbestemmelse.

"I arbejdet med Masseeksperiment er den naturvidenskabelige arbejdsmetode i centrum. Det er centralt for naturfagsundervisningen ligesom metoden understøtter elevernes nysgerrighed, læring og engagement." 

Lene Christensen, projektleder for Masseeksperiment

Masseeksperiment er et forskningsmæssigt projekt, hvor hypotese og eksperimentdesign er fastlagt af forskerne, og Masseeksperiment er derfor i sagens natur et klassisk, struktureret eksperiment. Den naturvidenskabelige arbejdsmetode er dog i centrum, når eleverne arbejder med indsamling af materialer, observerer og registrerer, analyserer eller benytter andre undersøgelsesmetoder i forbindelse med selve eksperimentet.

Desuden er det en oplagt mulighed at lade undervisningen tage udgangspunkt i det undersøgende arbejde, herunder den naturvidenskabelige arbejdsmetode, når I arbejder med den problematik, Masseeksperimentet omhandler.

I kan fx lade selve Masseeksperimentet være en del af et undervisningsforløb, som tager udgangspunkt i det undersøgende arbejde. Hvert år udarbejder vi undervisningsforløb med udgangspunkt i årets faglige tema, hvor Masseeksperiment er en central aktivitet i forløbet. Til brug for inspiration eller input til din daglige undervisning. 

Virkelighedsnært

Hvert år udvikles et nyt Masseeksperiment i samarbejde med en eller flere forskere. Eleverne der deltager i eksperimentet bliver en del af et større forskningsprojekt, hvor eleverne er med til at skabe ny viden og uvurderlige forsøgsresultater for de forskere, der har bidraget til at lave eksperimentet til gavn for eleverne selv og resten af samfundet.  

Formålet med Masseeksperiment er at give eleverne en oplevelse med virkelig forskning, afprøve naturvidenskabelig arbejdsmetode og give dem viden om naturfaglige emner. Masseeksperiment giver nye, værdifulde og overraskende resultater. Tidligere har eksperimentet fx vist, at de danske skoler har for dårligt indeklima, at børn, der cykler eller går til skole, koncentrerer sig bedre og senest i 2017, at der er en sammenhæng mellem børns inkontinens og dårlige skoletoiletforhold.

Find tidligere års Masseksperimenter her