Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 136 materialer

Fang plast i havet

Undervisningsforløb om udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet omhandler ofte udledning af fx CO 2 og kvælstof. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast. Dette forløb omhandler udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring.
7. klasse til 9. klasse
Plastikhelteskolen

Plastikhelteskolen

https://plasticchange.dk/wp-content/uploads/2019/08/%C3%98velser-1-min.pdf Mød plastikhelten Henning i undervisningsmaterialet 'Plastikhelteskolen'.
5. klasse til 6. klasse

Dyrk planter på Mars

Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
9. klasse til 10. klasse

Hvad sker der med vandet?

I denne aktivitet oplever eleverne, at vand kan fordampe, selv om det ikke koger. De finder også ud af, at der kan være kalk eller salt i vandet, selv om man ikke kan se det, før alle vandmolekylerne er fordampet væk. Denne øvelse kan laves i mindre grupper eller i klassen. Aktivitetsvejledning...
3. klasse til 6. klasse

Når vand er et problem

Mennesket har gennem mange århundreder haft brug for at flytte vand fra et område til et andet. Med inspiration fra Archimedes’ Skrue og aktiviteter om vand og tryk skal eleverne designe en simpel vandpumpe, der kan flytte vand fra et lavere liggende niveau til et højere liggende niveau. Forløbet...
4. klasse til 7. klasse

Mælk - den første drik vi møder

Mennesket er et pattedyr, og vi er fra fødslen afhængige af mælk som vores vigtigste fødekilde. Senere i livet overtager andre fødekilder, og mange kan som voksne slet ikke nedbryde og dermed bruge mælk som fødekilde. Men hvad er mælk egentlig - hvilken fødekilde er der tale om? Hvilket produkt er...
4. klasse til 10. klasse

Tegn på vand

Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
1. klasse til 10. klasse
verdensmål.nu - 4.-6. klasse © Foto: Ole Haubo

Verdensmål.nu - natur/teknologi og dansk 4.-6. klasse

Elevbog og lærevejledning til arbejdet med FNs verdensmål i 4.-6. klasse. Verdensmål.nu 4.-6. klasse er struktureret i fire undertemaer med tv-klipsamlinger, korte elevtekster og nærværende og praktiskorienterede opgaver. Opgaverne arbejder med problematikkerne: Sundhed og bæredygtighed, Den store verden, Børneliv og Gør en forskel.
4. klasse til 6. klasse