Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 136 materialer

Sæt bevægelse i naturfagene: Vandets kredsløb

Tegn og forklar Fag: Alle naturfag Klassetrin/niveau: 5.-9. klasse. Læringsaspekt: Forklaring og udvikling/gengivelse af vandets kredsløb Sted: Skolegård eller gulve, man må tegne på (man kan også købe sorte voksduge, man kan tegne med kridt på, som nemt kan tørres af igen) Materialer: Kridt -...
5. klasse til 9. klasse

Tegn på vand

Vi eksperimenterer med whiteboardtuscher - de tuscher, der kan viskes af en tavle. Her viser det sig, at tuschtegningerne på nærmest magisk vis, kan komme til at flyde på vand. Og vi finder ud af, hvad densitet og polaritet har med eksperimentet at gøre.
1. klasse til 10. klasse

Fugt i fundamentet

I dette forsøg sættes der fokus på jordbundsforhold og bygninger, der styrter sammen, fordi jorden skrider.
4. klasse til 3. g
(c) Peter Southwood [CC BY-SA 3.0], WikiMedia Commons

Alger i rummet

Alger laver fremtidens rummad. I dette forsøg skal du producere alger og undersøge, hvordan man skaber de rigtige vækstbetingelser for dem.
7. klasse til 10. klasse

Få vand til at koge ved 50 grader

Vand koger ved 100 grader celsius, men er det altid sådan? Se her, hvordan vand kan koge ved 50 grader celsius og lær, hvorfor det så vigtigt at have en rumdragt på.
3. klasse til 10. klasse
Livet er opstået i vand - videnskaben på besøg 2016

Et vandur

Du skal i dette forsøg måle tiden med dit eget hjemmelavede ur - et ur der kører på vand! Uret skal kunne måle i intervallet mellem 10 sekunder og 3 minutter. Man kan i klassen lave en konkurrence om, hvem der kan lave det mest præcise ur.
0. klasse til 3. g
Æg og kyllinger til Science i Forum 2016 - Foto: Pelle Rink ©Astra

Et spiseligt sølvæg

I dette forsøg kan du blive klogere på, hvordan man kan blive fri for at bruge vinduesviskerne på en bil, samtidig med at du lærer om, hvordan lyset kan transporteres gennem en lysleder. Begge dele er eksempler på, at man udnytter naturvidenskaben til opfindelser, der gør din hverdag smartere!
3. klasse til 3. g

Et levende monster af kartoffelmel

Væsker er flydende – det ved enhver. Det mest almindelige eksempel er vand. Men der findes faktisk væsker, der opfører sig helt anderledes end vand. De kan nemlig blive til faste stoffer, når de udsættes for tryk. Og det kan nærmest se ud som om, at væsken kommer til live, når man trykker på den med en højttaler.
3. klasse til 3. g

Et fantastisk trick med vand

Med dette forsøg vil du finde ud af, hvordan man sørger for, at rødt og grønt vand ikke blander sig med hinanden!
3. klasse til 6. klasse

Er der liv på planeten?

I dette forsøg skal I undersøge tre overfladeprøver fra en anden planet, og se om I kan afgøre, om der er tegn på liv på planeten.
3. klasse til 10. klasse