Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Vi fandt 418 materialer

Normalfordelingen i M&M's

Alle M&M’s i en pose ser fuldstændig ens ud i størrelsen. Men selvom hver M&M ser ens ud, så vil der altid være en lille forskel i, hvor store de er, og hvor meget de vejer. Det sjove er, at hvis man laver en statistik over, hvor meget de vejer, så vil vægtforskellene fordele sig efter et særligt mønster. Dette særlige mønster kalder man for en “normalfordeling”.
7. klasse til 3. g

FN’S verdensmål - Sustainable 2.0

Sustainable er et digitalt og interaktivt læremiddel, som er målrettet naturvidenskabeligt grundforløb i 1. g i gymnasiet (stx). Hovedomdrejningspunktet er samspillet mellem naturvidenskab, innovation, klima og bæredygtig udvikling.
1. g til 2. g

Barometer

I dette forsøg skal du bygge dit eget barometer - et instrument der gør dig i stand til at forudsige vejret.
3. klasse til 10. klasse

Affald som ressource

Et undervisningsforløb, hvor eleverne arbejder med tidens affaldsproblematik, hvordan vi ofte smider ting ud, der kan genbruges, men også hvordan ting kan genanvendes.
7. klasse til 9. klasse

Hvordan bremses ioniserende stråling med vand?

Formålet med aktiviteten er, at eleverne undersøger, hvordan ioniserende stråling kan bremses med vand. Aktivitetsvejledning Eleverne starter med at beskrive deres forventninger til undersøgelsen, og hvilke elementer i undersøgelsen, der er deres variabler. Eleverne laver en opstilling ud fra et...
8. klasse til 9. klasse

Plantedyrkning i SpaceX-rumkolonien

Milliardæren Elon Musk, der udviklede Tesla-bilen, har en vision om, at der bor 1 mio. mennesker på Mars om 50-100 år. En vigtig forudsætning for at det kan lade sig gøre er, at det bliver muligt at dyrke afgrøder på Mars. Evnen til at dyrke mad i rummet er en vigtig brik i NASA’s mål om at sende...
8. klasse til 9. klasse

Lige i hovedet

I dette lille forsøg kan du lære noget om overtryk og undertryk.
3. klasse til 6. klasse

Vand der kravler opad

Vandet i verdenshavene fordeler sig altid således, at overfladen er ligger i samme niveau og parallelt med horisonten. Dette skyldes, at vandet alle steder er underlagt næsten det samme tryk - ca. en atmosfære (1 atm.). I dette forsøg kan du undersøge, hvordan trykket bevirker, at vandstanden i to glas udjævnes.
3. klasse til 10. klasse