Gå til hovedindhold

Årets festivalforsøg: Smagens yderste grænse

Elev med blå tunge. © Carsten Andersen for Astra

Mange børn oplever deres personlige yderste grænse i forbindelse med smag. I forløbet skal eleverne eksperimentere med umamismag og sammenhængen mellem synssansen, lugtesansen og smagssansen samt undersøge deres smagsløg.

Hvor sidder smagssansen henne? Hvad er smagsløg, og hvor mange har vi? Hvad er den 5. grundsmag, umami? Og hvad smager bedst - med eller uden umamismag? Hvilken sammenhæng er der mellem synssansen, lugtesansen og smagssansen?

Forløbet og aktiviteterne er udarbejdet i tæt samarbejde med Smagens Dag. Aktiviteterne indgik i Smagens Dag 2017 ‘Smag med alle sanser’ - find det fulde materiale på dette link: smagensdag.dk.

I det tilhørende kit har I fået tilsendt følgende (eller købe, hvis I ikke får tilsendt kittet):

  • Granuleret vingetang (kan købes hos Dansk Tang, info@dansktang.dk. Tlf. 40 42 53 98)
  • Mandler
  • Jelly Beans (kan købes hos Jens & Co Aps, Tlf. 96276066, Mobil: 25300532, mha@jensogco.dk)
  • Klistermærker, små runde med hul i midten
  • Vatpinde
  • Blå frugtfarve

De resterende materialer til aktiviteterne i forløbet er udstyr, I har på skolen eller fødevarer, I nemt køber.

Baggrund

Mennesket kan registrere 5 grundsmage: Sød, sur, salt, bitter og umami. Forskning viser, at de 5 sanser (lugte, se, føle, høre og smage) har betydning for oplevelsen af smag i en råvare eller en ret. Den enkeltes forventning til en fødevares smag afhænger af fødevarens farve, duft, følelse i munden og lydene i hovedet, når man spiser fødevaren. Desuden påvirkes smagsoplevelsen af andre ting, fx rummet man spiser i, tidspunktet på dagen og smagserindringer.

Aktiviteterne var en del af Smagens Dag 2017: ‘Smag med alle sanser’:

Lærervejledning 

Elevmateriale

Aktivitetsplan struktureret efter 5E modellen

Engager

Aktivitet: Tjek på din livret

Undersøg

Aktivitet: Tæl dine smagsløg

Forklar

Aktivitet: Umami - den nye smag

Udvid og arbejd

Aktivitet: Snyd med lugtesansen

 

Evaluer

Aktivitet: Tjek din livret - igen! Tag resultaterne fra ‘engager’ op igen. Hvad var elevernes livret, og hvad kunne de bestemt ikke lide? Har de fået en ny holdning? Hvorfor tror eleverne, at de har de livretter, de har? Er det fra familien, er det fordi de ikke kan smage bittert, er det fordi de kan lide den røde farve osv.?

Kilder

Yderligere inspiration:

Masseeksperiment 2015: "Smag dig frem"

Smag for livet: "Børn kan best lide den smag de kender"

Målgruppe: Indskoling og mellemtrin

Fælles Mål: Natur og teknologi efter 2. klasse: Mennesket