Gå til hovedindhold

Bakterier, hvad er det?

(c) Microrao  [CC BY-SA 4.0], WikiMedia Commons

Hvad er bakterier? Streotokokker, stafylokokker og ekstremofile bakterier. Eleverne arbejder med begreber som kolonier, endosporer samt anaerobe og aerobe bakterier. 

Aktivitetsvejledning 

Lad eleverne undersøge følgende spørgsmål via relevante kilder på nettet, bøger mm. Brug arket her som elevark. 

Bakterier lever sjældent alene. Hvordan formerer de sig? Hvad er en koloni? Og hvad er biofilm?

  1. Nogle bakterier kan danne endosporer. Undersøg, hvad det er, og hvilken fordel bakterierne har ved dette?
  2. Hvad er forskellen på anaerobe- og aerobe-bakterier? Find eksempler på, hvor de hver især lever.
  3. Nogle bakterier er kugleformede - de hedder kokker. Når kokker sidder på række, hedder de streptokokker. Når kokker sidder som vindruer på en klase, hedder de stafylokokker. Andre bakterier aflange - de hedder baciller eller stave. Andre er spiralformede - de hedder spirokæter. Find flotte billeder af alle fire typer og lav dit eget forklarende opslagsværk med eksempler.
  4. Gram-farvning er en metode, der er udviklet af en dansk læge i 1880érne. Metoden kan opdele bakterier i to store grupper. Ved at farve bakterier med et violet farvestof, vil nogle slags bakterier blive blålige og andre blive rødlige. På den måde kan man opdele bakterier i gram-positive (gram+) og gram-negative (gram-) bakterier. Find ud af mere om gramfarvning og forskelle på gram+ og gram- bakterier og hvad det betyder for diagnosticering af bakterieinfektioner.
  5. Find ud af mere om lægen, Christian Gram, og hvordan han opfandt metoden. 
  6. Christian Gram var oldefar til professor Lone Gram, der fx jagter bakteriers gavnlige egenskaber. Undersøg nogle af Lone Grams opdagelser.
    - Antibakterielle havbakterier fra Galathea 3 
    DTU-forskere på jagt efter plastnedbrydende bakterier i havet 
  7. Bakterier har rekord i barske livsbetingelser. De såkaldte ekstremofile bakterier kan tåle lidt af hvert. Undersøg hvad forskellen er på termofile, halofile, psykrofile og acidofile bakterier. Find billeder af steder, hvor de kan leve. Hvordan har de tilpasset sig? Hvilken logik er der i navnene? Giv et bud på, hvordan deres potentiale måske kan udnyttes i fremtiden - begrund dit svar.  
     

Kompetenceområder:

  • Undersøgelse og modellering

Faglig søjler fra Fælles Mål:

  • Natur og teknologi: teknologi og ressourcer samt mennesket
  • Biologi: Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Fysik/Kemi: Produktion og teknologi
  • Geografi: Naturgrundlag og levevilkår