Gå til hovedindhold

Byg en kliktæller

Denne aktivitet går ud på at bygge en kliktæller med micro:bit, der siden skal benyttes til at tælle bænkebidere. Koden kan gemmes, og eleverne kan bruge den i andre undervisningssammenhænge senere. Eleverne oplever, at de selv kan konstruere egnede digitale apparater til dataopsamling i deres forsøg.

Her findes en række vejledninger og øvelser til at komme i gang med micro:bit. Herunder BBC micro:bit så er du i gang - 10 øvelser og inspiration til dine første eksperimenter med micro:bit, hvorfra nedenstående øvelse er hentet.

Aktivitetsvejledning

I skal i denne udfordring kode mikro:bit’en, så den kan anvendes som et optællingsapparat. Mikro:bit’en kodes, så den starter nedtælling, når du trykker på A og tæller op, når der trykkes på B.

Log ind på https://makecode.microbit.org/

Trin 1: 

For at vi kan udvikle en tæller, har vi brug for at oprette forskellige elementer. Begynd med ‘Ved start’-elementet.

Trin 2:

Indsæt nu en variabel. Vælg ‘Sæt element til 0’, og træk den til ‘start’ som vist på billedet. Omdøb den fra ‘element’ til ‘tæller’ ved at klikke på elementet og skrive det nye navn. Nu har I sat ‘Ved start’ sammen med ‘sæt tæller til 0’.

Trin 3:

Vælg nu elementet ‘For altid’.

Trin 4:

Klik på menuen ‘Grundlæggende’, hent elementet ‘Vis nummer’, og sæt det sammen med ‘For altid’.

Trin 5:

Tryk på ‘Variabler’, og træk ‘Element’ ind i ‘Vis nummer’. Lav nu navnet ‘Element’ om til ‘Tæller’. Se hvordan på billedet.

Trin 6:

Tryk nu på ‘Input’ i menuen, og vælg ‘når der trykkes på knappen A’.

Trin 7:

Find ‘Variabler’ i menuen, og hent elementet ‘ændr element af 1’. Ret nu ‘element’ til ‘tæller’, og 1 ændres til -1. Se på billedet nedenfor.

Trin 8:

Tryk nu i menuen på “Input” og vælg “når der trykkes på knappen B”

 

Trin 9:

Find ‘Variabler’ i menuen, og hent elementet ‘ændr element af 1’. Ret nu ‘element’ til ‘tæller’ - 1 skal ikke ændres. Se på billedet nedenfor.

 

Trin 10: Selve testen

Nu er det tid til at afprøve kodningen. Virker kliktælleren? Hvis ikke, er det i gang med fejlfinding.

Materialer

  • Mikro:bit
  • En batteriholder
  • Kabel til at overføre data fra computer/chromebook til Micro:bit
  • Computer/Mikro:bit

Forklaring

Denne aktivitet kræver, at man selv lige har prøvet at kode en micro:bit. Aktiviteten kan sagtens udelades i forløbet, men hvis man har adgang til micro:bit, kan det være en sjov måde at komme i gang med at kode.

 

Kompetenceområder

  • Undersøgelse

Faglig søjle fra Fælles Mål

  • Teknologi og ressourcer

Faglig pointe

  • Eleven kan kode og afprøve egen kodning.