Fang plast i havet

Plastforureningen i verden er enorm og nedbrydningen af plasten tager flere hundrede år.
Undervisningsforløb om udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet omhandler ofte udledning af fx CO2 og kvælstof. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast. Dette forløb omhandler udledning af plast med afsæt i en engineeringudfordring.
Intro til forløb
Udledning af stoffer fra den enkelte og samfundet retter sig i mange fællesfaglige undervisningsforløb mod de for eleverne abstrakte og usynlige udledninger som fx CO2 til atmosfæren og kvælstofudledning til vandmiljøet. I sjældnere tilfælde sættes der fokus på den allestedsnærværende udledning af plast: Hvordan begrænser vi vores udledning af plast? Kan vi sænke forbruget, og kan vi genanvende mere?
I dette forløb sætter vi fokus på at kunne bestemme plasttyper med henblik på større genanvendelse. Elevernes udfordring bliver at udarbejde en algoritme/sorteringsnøgle for plastsortering. I forløbet lærer eleverne om påvirkning af økosystemer, materialetransport og strømforhold, nedbrydning af plast i naturen og densitet af plast.
Forløbet er tilrettelagt som et engineeringforløb, hvor eleverne arbejder efter engineering procesmodellen.
Udfordringen til eleverne lyder: "I skal udvikle en algoritme/sorteringsnøgle, så plast fundet på stranden (eller andet lokal geografisk område) kan sorteres og genanvendes."
Krav til eleverne:
- De skal benytte engineering-processen.
- Det er kun makroplast, der skal sorteres
- De skal kunne sortere makroplast i højst 4 kategorier
- De enkelte stykker plastaffald skal gennemløbe så få processer som muligt for at blive bestemt
- De skal argumentere for, hvorfor de har valgt de fire kategorier, og hvordan de forskellige kategorier kan genanvendes.
De sidste to krav kan gøres valgfrie og eventuelt kun stilles til de elever, der har brug for ekstra udfordringer.
Masseeksperimentet:
Masseeksperimentet i 2019 kan inddrages og indgå som en del af forløbet. Men forløbet kan naturligvis også gennemføres uden deltagelse i Masseeksperimentet, hvis tiden ikke tillader det.
FN’s verdensmål
FN’s verdensmål nr. 14: Livet i havet: "FN’s verdensmål kan indgå i forløbet. Særligt delmål 14.1: Inden 2025, skal alle former for havforurening forhindres og væsentligt reduceres, især forurening forårsaget af landbaserede aktiviteter, herunder havaffald og forurening med næringsstoffer."
Yderligere udfordringer
Besøg eventuelt rensningsanlæg, genbrugsstationer eller andre eksterne læringsarenaer, der arbejder med opsamling og sortering af plast.
Stilladsering
Forløbet er et struktureret forløb. Der er mange muligheder for at åbne forløbet mere op, afhængigt af elevernes erfaringer og ens egne erfaringer med engineering-forløb. For nogle elevgrupper vil udlevering af udfordringen være tilstrækkelig.
STEM er integreret i forløbet:
S | De naturfaglige undersøgelser eleverne gennemfører |
T | Forløbet har fokus på plastteknologi |
E | Indgår i elev-udfordringen |
M | Konstruktion af egne algoritmer |
Eleverne gennemfører en Fang plast i havet udfordring, hvor de finder frem til en løsning, der gør dem i stand til at sortere plast med henblik på større genanvendelse.
Aktivitetsplan - struktureret efter Engineering proces-modellen
Indledning |
|
Forstå udfordringen 1-2 lektioner |
Lad eleverne sætte deres egne ord på udfordringen ved at benytte metodekortet Problemskitse. |
Undersøg 4-6 lektioner |
|
Få ideer 1-2 lektioner |
|
Konkretisere 2-3 lektioner |
|
Konstruere 1 lektion |
|
Forbedre 2 lektioner
|
|
Præsentere 2 lektioner |
|
Evaluering | Efter forløbet udfylder eleven |
Prøv også |
|
Kompetenceområde
Undersøgelseskompetence
- Eleven gennemfører enkle undersøgelser af forskellige typer plast.
Modelleringskompetence
- Eleven konstruerer enkle modeller fx over materialetransport ved kysten.
Perspektiveringskompetence
- Eleven perspektiverer egen viden til både lokale forhold og FN's verdensmål.
Kommunikationskompetence
- Eleven diskuterer problemstillinger, der knytter sig genanvendelse af plast samt formidle gennem modeller.
Fællesfaglige fokusområder
- Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer.