Gå til hovedindhold

Fisk og havmiljø

Dette undervisningsforløb er beregnet på at give eleverne kendskab til problemerne omkring havforureningen, hvordan denne påvirker fiskene og andre dyr i havet.

Elever og lærer får inden besøget tilsendt generel information om emnet. På besøgsdagen indleder havbiologen undervisningen med et foredrag om emnet illustreret med projektorshow. Efterfølgende er der diskussion og spørgsmål.

Biologen vil nu tage eleverne med i akvariet, hvor vi vil se nærmere på udvalgte eksemplarer af dyr. Hvorfor er det lige torskefiskenes æg og larver, der har det værst efter et olieudslip, og hvad kan muslingerne gøre under et iltsvind for ikke at dø?

Til undervisningen hører studieark, og det er valgfrit, om disse løses i slutningen af forløbet med hjælp fra biologen, eller om man hellere vil løse dem i klassen derhjemme. Der medfølger facitark til opgavesættet.

Skoletjenestens formål er på en alternativ og spændende måde at lære skoleelever om havet. Vi lægger vægt på, at eleverne oplever biologien gennem deres sanser og ved dialog i undervisningen.

Denne aktivitet bliver på Øresundsakvariet kaldt for en temaundervisning, hvor der gås i dybden med et specifikt emne såsom "Fiskens Form og Funktion". Undervisningen i alle de tematiske emner indebærer en eller anden form for inddragelse af enten levende dyr, visning af opstillinger, akvarier i udstillingen eller i laboratoriet. Det er målet med disse undervisningsseancer, at alle kommer i direkte kontakt med levende havdyr.