Gå til hovedindhold

Fremstilling af ost og smør

I denne aktivitet producerer eleverne skørost samt smør, ligesom de får indblik i enzymernes rolle i osteproduktion.

Oste er formentlig det allerældste mejeriprodukt, man kender til. De første oste var ikke faste, som vi kender fra den lagrede "gule ost med huller". De første oste var friske bløde skøroste.

Smør er også et produkt vi kender fra langt tilbage. I Middelalderen var det kun til de rigeste og ved særlige festlige lejligheder, at man serverede smør. Ex. kunne kongen sidde med et ´smørtårn´ved de kongelige middage, og det var kun han og dem han ville dele med, der fik lov at smage ‘smørtårnet’.

Materialer

Skørost:

  • 2 L tykmælk
  • Fad eller skål, der kan rumme tykmælken (dvs. mindst 2 L)
  • Skål, der er lidt mindre end den første – skål nr. 2
  • Si
  • Viskestykke
  • Lille fad eller tallerken
  • En smule salt
  • Evt. krydderier
  • Smør:
    • 1 glas med skruelåg, der kan rumme mindst ½ L
    • 1 dL piskefløde
    • En smule salt

Her kan man købe osteløbe til ostefremstillingen:

Aktivitetsvejledning

Fremstilling af skørost

Skørost er navnet på bløde oste. Nogle kalder dem frisk-oste. Det gælder fx oste som mozzarella og rygepost. Disse oste stivner ved hjælp af enzymer fra mælkesyrebakterier.

  1. Hæld kogende vand i den store skål, så den bliver opvarmet
  2. Hæld vandet fra igen og hæld tykmælken op i det varme fad / den varme skål
  3. Tykmælken skal nu stå uden tildækning til næste dag.
  4. Overvej hvad der mon sker med tykmælken. 
  5. Bred viskestykket hen over sien og holde det over den mindre skål - skål nr. 2
  6. Hæld tykmælken over viskestykket
  7. Efter 4-5 timer hældes indholdet af viskestykket over på et fad eller en tallerken. Det er osten.
  8. Osten saltes og kan nu spises 
  9. Kan også krydres med fx paprika.

Fremstilling af smør

Sådan gør I:

  1. Hæld piskefløden i glasset og skru låget fast
  2. Ryst glasset med piskefløden kraftigt i ca. 5 min
  3. Hvad er der nu sket med fløden
  4. Bliv alligevel ved med at ryste
  5. Hvad sker der nu?
  6. Det er smør, der nu er i glasset – det skal ’vaskes’
  7. hæld koldt vand i glasset og ryst lidt
  8. hæld vandet ud og gentag ’vaskningen’ et par gange
  9. tilsæt lidt salt og smør på lidt frisk brød.

Moderne smørkærning: 

Se afslutningen i dette link. 

Katalysatorer

Når man producerer faste oste, benytter man enzymer. De virker som katalysatorer. Dvs. de får reaktioner til at gå hurtigere - uden selv at blive forbrugt. Brug kurven herunder til at forklare og konkretisere dette:

Det nye produkt

Overvej, hvad betyder for det nye produkt, når man ændrer behandlingen af mælken.
Det kan fx være hvis man har varmet mælken op, eller man har fortyndet den.

Opsamling

Udvælg mindst 5 fagord fra jeres tema ´Fremstilling af ost og smør´, som I kan forklare for de andre i klassen. Forklar hvorfor I mener, det er vigtige fagord for jeres tema. 
Forbered jeres fremlæggelse med hele projektet ´Fremstilling af ost og smør´.

Forklaring

I disse links kan der dykkes ned i forklaringerne vedrørende principperne i ostefremstilling.

Se også her en historisk beskrivelse – bl.a. af, hvordan man i tidernes morgen fandt frem til at anvende enzymer, der findes i ’løben’ i kalvemaver.

Gå på jagt efter tidligere tiders mælkehåndtering 

  • Hvordan fandt man ud af at bruge enzymer til ostefremstilling?
  • Hvad var mælkebude?
  • Hvad var et mejeri i gamle dage?
  • Hvad var et andelsmejeri?
  • Hvad var en malkekrans?
  • Hvad var mælkefade?
  • Hvordan malkede man i gamle dage? Hvordan foregår det i dag? Find you-tubevideoer.

Links til inspiration

Kompetenceområder:

  • Undersøgelse og modellering

Faglig søjler fra Fælles Mål  og faglig pointer

  • Natur og teknologi: teknologi og ressourcer samt menneket. 
  • Biologi: Celler, mikrobiologi og bioteknologi. Fysik/Kemi: Produktion og teknologi. 
  • Geografi: Naturgrundlag og levevilkår.