Gå til hovedindhold

Hvad er temperatursans?

I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvad temperatursans er. De skal bruge deres sanser til at mærke forskel på vands temperatur.

Aktivitetsvejledning

Se, hvordan aktiviteten udføres her

Opdel eleverne i grupper, og hjælp dem til at arbejde sammen om at udføre eksperimentet for hinanden.

  1. Opstil tre beholdere med henholdsvis koldt, lunkent og varmt vand til hver gruppe. Det varme vand skal være så varmt, at det føles lidt ubehageligt, men ikke så varmt, at man brænder sig. Det lunkne vand skal stilles i midten.
  2. Forsøgspersonen anbringer den ene hånd i det varme vand og den anden i det kolde vand. Hænderne skal holdes i vandet i 1 minut. En anden elev tager tid.
  3. Når tiden er gået, placerer forsøgspersonen begge hænder i beholderen med lunkent vand. Forsøgspersonen skal nu fortælle, hvordan temperaturen føles på henholdsvis den ene og den anden hånd.
  4. Vend tilbage til hypotesearket, og svar på spørgsmålene.

Materialer

  • Tre store beholdere til vand.
  • Vand med tre temperaturer, koldt, lunkent og varmt.
  • Stopur
  • Klud til optørring af vand

Forklaring

Temperatursansen består af to forskellige hovedtyper af termoreceptorer i huden. Varmereceptorer reagerer på temperaturer på cirka 35-45 graders celsius, mens kuldereceptorer er mest aktive ved temperaturer på cirka 10-35 graders celsius. Temperaturer uden for disse intervaller vil i højere grad aktivere smertereceptorerne og føles som smerte.

Sansereceptorerne tilpasser sig forholdsvis hurtigt, og det er årsagen til, at en pludselig temperaturændring på huden føles meget tydelig - men også til at man hurtigt vænner sig til den nye temperatur. Når man stikker hånden ned i det varme vand, føles det meget varmt lige i starten, men hurtigt derefter vil vandet føles mindre varmt, fordi varmereceptorerne har vænnet sig til varme-stimulussen. Når man putter hånden i meget koldt vand, medvirker det, at de små blodkar i huden trækker sig sammen. Når man flytter hånden over i det lunkne vand, skal blodkarrene først udvide sig, så blodet kan løbe tilbage i huden, og derfor kan det føles, som om man ikke kan mærke vandets temperatur i starten. Eleverne vil altså føle temperaturen på det lunkne vand forskelligt fra hånd til hånd.

Temperatursansen hjælper os til at regulere kropstemperaturen, så vores indre kernetemperatur forbliver den samme, selv om temperaturen i vores omgivelser skifter. Temperaturen reguleres gennem kulderystelser, der skaber varme, eller sved, der afkøler, når svedperlerne fordamper på huden.

Prøv også at...

  • … lave ‘The Ice Bucket Challenge’.
    Ice Bucket Challenge er en aktivitet, hvor man hælder kold isvand over en person. Aktiviteten gik viralt på internettet i 2014 for at skabe opmærksomhed om nervesygdommen ALS. Læs om Ice Bucket Challenge her.
  • Se animationsfilmen om temperaturregulering. 

Kilder

Hvorfor sveder vi?

Mere viden om sanser.

Aktiviteten hører til undervisningsforløbet: The Iceman - manden der kan overleve i is