Gå til hovedindhold

Plastik på tværs

Pige - Hovedet i havet 2017 - ©Hovedet i havet

Forløbet handler om hvad plastik er, hvordan det produceres, de naturmæssige og samfundsmæssige udfordringer ift. plastik og hvad fremtiden måske byder på. 

Her får du en oversigt over indholdet i undervisningsforløbet Plastik på tværs. Af oversigten fremgår det i overskriftsform, hvad de tre naturfag arbejder med under hvert emne. Klik på aktiviteterne i forløbet, for at komme videre ind på de enkelte sider. 

Aktivitetsoversigt

Fælles intro

Plastik - godt eller skidt?  
 

Biologi 

Geografi

Fysik/kemi

Hvad er plastik?

Plastik, Bioplastik og bionedbrydelig plastikRåstofudvindingOpbygning af plast

Plastik i havet

Effekt på økosystemetPlastaffald i havetPlastkoder

Udfordringer med løsninger

AlternativerPlastik i I-lande og U-landeGenbrug af plast

Rensning af plastik

Filtrerende dyrPolitikTeknologier

Afslutning

 Perspektiverende spørgsmål 

Lærervejledning

Kompetencemål 

Undersøgelseskompetence

  • Eleverne skal kunne designe, gennemføre og evaluere naturfaglige undersøgelser.

Modelleringskompetence

  • Eleverne skal kunne anvende og udvikle naturfaglige modeller.

Kommunikationskompetence

  • Eleverne skal kunne kommunikere om naturfaglige forhold.

Perspektiveringskompetence

  • Eleverne skal kunne perspektivere naturfagene til omverdenen og relatere indholdet i fagene til udvikling af naturvidenskabelige erkendelse.