Gå til hovedindhold

Snyd med lugtesansen

Når vi spiser, bruger vi lugtesansen til at bedømme madens smag. Madens lugt kan give os lyst til at smage på maden - eller det modsatte. Maden indeholder lugtstoffer, som også kaldes aromastoffer. Vi bruger ordet duft i stedet for lugt, hvis madens lugt er dejlig.

I aktiviteten eksperimenterer eleverne med sammenhængen mellem smagssansen og lugtesansen.

Materialer

Aktivitet 1

  • Jelly Beans (med i kittet)

Aktivitet 2

  • 6 krus, fx engangskrus
  • 1 tsk. kanel, 1 tsk. ingefær, 1 tsk. anis, 1 tsk. allehånde, 1 tsk. kardemomme, 1 tsk. nelliker - eller hvad I har i madkundskab
  • 6 stykker vat

Aktivitetsvejledning

Aktivitet 1

Hvad sker der med smagen, når I holder jer for næsen? Hvad sker der, når I slipper igen? Prøv at lade eleverne komme med et bud på et svar - inden de prøver forsøget. Lad dem arbejde med en ‘begyndende hypotese’.

Sådan skal I gøre

  1. Hold jer for næsen med fingrene.
  2. Kom en Jelly Bean i munden, og tyg godt på den. Tænk over, hvad I kan smage.
  3. Slip grebet om næsen, og pust luften ud gennem næsen. Hvad skete der med smagen?

Lad eleverne sammenligne deres egentlige erfaring med den ‘hypotese’, de først formulerede. Holdt deres hypotese? Eller må de forkaste den?

Aktivitet 2

I skal undersøge, hvilke krydderier I kan lugte, når I lukker øjnene. I skal arbejde sammen i grupper på 4.

Sådan skal I gøre

  1. Kom 1 tsk. af hvert krydderi i hvert sit krus.
  2. Læg et stykke vat over hvert krydderi i krusene.
  3. Sæt krusene i en cirkel på et bord.
  4. Sæt jer omkring bordet med krusene.
  5. Luk øjnene.
  6. En af jer sender et krus rundt mellem jer, som I hver især lugter til.
  7. Skriv hver især ned i et skema, hvilket krydderi I lugtede til, eller hvad lugten mindede jer om. I må ikke tale sammen om lugten, før I har lugtet til alle krusene.
  8. Derefter lugter I på samme måde til de andre krus.

Krydderier vi lugtede til

Hver af eleverne skriver i et skema, hvad det var for et krydderi, de lugtede til, og/eller hvad krydderiet mindede dem om.

Tal med eleverne om, hvad lugte kan gøre i forbindelse med minder. Og hvad lugte derfor kan have af betydning for smagen af noget kendt mad.

Forklaring

Mennesket kan registrere ca. 1 billion (1.000.000.000.000) forskellige lugte i næsen.

I næsehulen sidder lugtceller, der kan registrere lugtstofferne. Fra lugtcellerne sendes der et signal til lugtcentret i hjernen. På lugtcellerne sidder der receptorer, der sender et signal til to centre i hjernen - lugtcentret og centret for hukommelse.

Lugtstoffer føres med luften ind i næsen på to måder: Udefra - fra omgivelserne og ind i næsen, når du lugter til noget. Det kaldes den orthonasale vej. Og indefra - op gennem næsen, når du spiser. Det kaldes den retronasale vej.

Lugtstoffernes vej inde fra munden og ud gennem næsen har stor betydning for oplevelsen af madens smag. Når du tygger din mad, frigives madens lugtstoffer og går op gennem næsen, hvor lugtcellerne registrerer lugtene. Hvis du er forkølet, kan lugtcellerne ikke registrere lugten, og din mad smager ikke, som den plejer.

Kilder

Aktiviteten er udviklet i tæt samarbejde med Smagens Dag 2017: ‘Smag med alle sanser’. Find det fulde materiale til ‘Smag med alle sanser’ her

Denne aktivitet er en del af undervisningsforløbet: Årets festivalforsøg - Smagens yderste grænse

 

Målgruppe: Natur og teknologi - indskoling og mellemtrin

Kompetenceområder: Undersøgelse og modellering

Fælles Mål: Mennesket og sanser