Gå til hovedindhold

Supermennesket: The Iceman

Vi ved alle, at det kan være farligt at opholde sig i ekstrem kulde. Hollandske Wim Hof, kendt som The Iceman, har 26 verdensrekorder i at opholde sig i bidende kulde, men hvordan kan han det? I denne aktivitet skal eleverne arbejde med at undersøge et undringsspørgsmål og opstille en hypotese, som de til sidst i forløbet genbesøger og reformulerer.

Aktivitetsvejledning

I denne aktivitet bliver eleverne introduceret til at arbejde med den naturvidenskabelige undersøgelsesmetode. De opstiller en hypotese, som de gennem hele undervisningsforløbet skal arbejde videre med at be- eller afkræfte.

  • Udlever PDF iconhypoteseark..
  • Lad eleverne se filmen om The Iceman
  • Læs teksten om hans vilde rekorder op for eleverne
  • Introducer eleverne til hypotesearket
  • Forklar eleverne, hvad det betyder at lave et undringsspørgsmål og opstille en hypotese. Giv gerne nogle eksempler:  
    • Jeg tror, The Iceman kan tåle den ekstreme kulde, fordi han …
      • … har et tykt fedtlag under huden.
      • … har pels, der holder ham varm.
      • … har en sygdom, der gør at han ikke kan mærke kulden.
      • … har badebukser på.
    • Andet (åben for andre elevforslag).
  • Eleverne skal derefter i hypotesearket selv formulere et undringsspørgsmål og en tilhørende hypotese. Hvorfor tror de, at The Iceman kan det, han kan?

Forklaring

Vi ved alle, at det kan være farligt at opholde sig i ekstrem kulde. Hollandske Wim Hof, kendt som The Iceman, har 26 verdensrekorder i at opholde sig i bidende kulde, men hvordan kan han det? I denne aktivitet skal eleverne arbejde med at undersøge et undringsspørgsmål og opstille en hypotese, som de til sidst i forløbet genbesøger og reformulerer. 

Materialer

Smartboard eller fjernsyn opkoblet til internet

Prøv også at... 

Se animationsfilmen om kroppens temperatur regulering. 

Kilder

Naturvidenskabelig arbejdsmetode
Læs mere om The Iceman her

Aktiviteten hører til undervisningsforløbet: The Iceman - manden der kan overleve i is