Gå til hovedindhold

Tjek på din livret

Mad betyder meget for alle elever. Nogle kan spise hvad som helst, andre har konkrete fødevarer, de ikke kan lide, og andre igen er meget specifikke med, hvad de spiser - nogle er ligefrem kræsne. I denne aktivitet skal eleverne arbejde med deres egen livret, og hvorfor kan de så godt lide den.

Aktivitetsvejledning

Tegn alle vores sanser på tavlen, og forbind dem med en hjerne. Vend med eleverne, hvordan sanser spiller sammen med smagssansen. At vi bruger alle sanser, når vi skal bestemme, hvad vi kan lide og ikke kan lide at spise.

Snak også med eleverne om, at deres smagsoplevelse er påvirket af deres forventninger til, hvordan de tror, fødevaren smager. Når de får serveret en ret mad, de kender, fx frikadeller, tror de, at de ved, hvordan retten smager. Men måske er de frikadeller, de nu får serveret, lavet på en måde, så de smager helt anderledes, end de forventer. Deres sanser kan også snyde eller drille dem. En lyserød is vil de sikkert tro er jordbæris, men måske er isen bare farvet rød med rødbedesaft og smagt til med citronsaft, så den har en syrlig smag.

Eleverne opdeles i grupper af fire. Bed eleverne tænke på deres livret. Hvad dufter godt, hvad smager godt, og hvad ser lækkert ud? Lad eleverne lave en tegning - hvordan ser retten ud? Lad dem beskrive for hinanden i gruppen:

Hvordan smager den? Det søde, det syrlige, det stærke osv.

  • Er den kold eller varm?
  • Hård eller cremet?
  • Knaser den, eller er den blød og flydende?
  • Hvilken farve har den?
  • Hvad tænker de på, når de spiser den? Vækker deres livret særlige minder?

Opsaml med eleverne i plenum. Hvem var overrasket over en kammerats livret? Var der nogle særlige lækre livretter? Er der noget, eleverne absolut ikke kan lide? Skriv det, de ikke kan lide på tavlen - er der gengangere? Er der fx mange elever i klassen, der ikke kan lide fisk eller grapefrugt?

Gem oplysningerne om elevernes livretter, og hvad de ikke kan lide - de skal bruges sidst i forløbet.

Kilder

Aktiviteten er udviklet i tæt samarbejde med Smagens Dag. Find det fulde materiale her: Smagens Dag 2017 ‘Smag med alle sanser’

Denne aktivitet er en del af undervisningsforløbet: Årets festivalforsøg - Smagens yderste grænse

 

Målgruppe: Natur og teknologi - indskoling og mellemtrin

Kompetenceområder: Undersøgelse og modellering

Fælles Mål: Mennesket og sanser