Gå til hovedindhold

Umami - den nye smag

Umami er den femte grundsmag, som først blev anerkendt som en grundsmag i år 2000. Ordet umami kommer fra japansk og betyder velsmagende. Det er svært at beskrive smagen umami, men mad med umami har en dejlig og kraftig smag i munden, som hverken er sød, sur, salt eller bitter.

I aktiviteten skal eleverne undersøge, hvad der sker med et æbles smag, hvis det drysses med umamismag (vingetang, som I har fået tilsendt i kittet).

Efterfølgende skal eleverne eksperimentere med umami-smagen, når de laver bagte mandler med og uden umamismag (vingetang).

Materialer

Aktivitet 1

  • ½ æble pr. elev
  • 1 nip granuleret vingetang (med i kittet)
  • Skærebræt
  • Kniv
  • 2 tallerkner

Aktivitet 2

  • Mandler (100 g, deles i 2x50 g) (med i kittet)
  • Vand (2 dl, deles i 2x1 dl)
  • Granuleret vingetang (4 spsk.) (med i kittet)
  • Ovn, bageplade, bagepapir
  • Skål

Print af ‘Smage-5-kanten’

Aktivitetssvejledning

Book evt. madkundskabslokalet til den dag, du vil lave aktiviteten.

Aktivitet 1: Æbler og umamismag

I skal undersøge, hvad der sker med æblets smag, når I drysser vingetang på en æblebåd.

Skyl æblerne. Skær hvert æble ud i 4 stykker. Fjern kernehuset, og skær æblestykkerne i både, så der er to æblebåde til hver.

Læg halvdelen af æblebådene på tallerken 1, og den anden halvdel på tallerken 2. Drys vingetang på æblebådene på tallerken 2.

Smag på en æblebåd UDEN vingetang fra tallerken 1. Vurdér æblesmagen i æblebåden. Smag på en æblebåd MED vingetang fra tallerken 2. Vurdér æblesmagen i æblebåden. Diskuter i hvilken æblebåd æblesmagen er kraftigst

Aktivitet 2: Mandler med tang

I skal undersøge, hvad der sker med smagen i mandler, når de får tilsat vingetang. I skal bruge mandler uden tang og mandler med tang til undersøgelsen.

Sådan skal I gøre

  1. Læg bagepapir på en bageplade.
  2. Tænd ovnen på 175 grader.
  3. Kom halvdelen af mandlerne i en skål.
  4. Kom vand i skålen. Bland, og hæld vandet fra.
  5. Læg de fugtige mandler på den ene ende af bagepapiret
  6. Kom den anden halvdelen af mandlerne i skålen.
  7. Kom vand og vingetang i skålen. Bland.
  8. Læg mandlerne med vingetang på den anden halvdel af bagepapiret.
  9. Bag mandlerne i ovnen i ca. 15 minutter, til alt vandet er fordampet.
  10. Vend mandlerne.
  11. Lad mandlerne køle af.

Smag og vurdér

Smag på en mandel uden tang. Vurder dens smag. Brug ‘Smage-5-kanten’. Smag på en mandel med tang. Vurder dens smag ved hjælp af ‘Smage-5-kanten’.

Hvad sker der med mandlens smag, når den bliver bagt med vingetang? Diskuter jeres resultat af undersøgelsen i klassen. Hvilke grundsmage er tydeligst?

Forklaring

Grundsmagen umami er tydelig i fødevarer og mad, der indeholder et stof, der hedder glutamat.

Glutamat er salt af en aminosyre, som proteiner er opbygget af. Rå tomater og champignon har umami-smag. Umami-smagen er også i fødevarer, der har lagret i lang tid som parmaskinke, skinke, bacon, oste, parmesanost, soltørrede tomater, tørrede svampe, tang og soyasovs. Umamismagen er også tydelig i stegt kød og i retter, hvor kød og grøntsager er kogt sammen i lang tid.

Tang og umami

Det er blevet populært at bruge tang i mad i Danmark. Du kender måske tang fra sushi, hvor ris og rå fisk er rullet ind i plader af tang. Måske kender du også tangchips og tangsalat? Tang bliver høstet i havet.

Der er mange forskellige slags tang, fx blæretang, søl, noritang, sukkertang og vingetang, som du kan bruge i din mad. Du kan købe frisk tang og tørret tang. Den tørrede tang kan du købe i plader, i flager, hakket groft som granulat eller meget finthakket som tangmel. Tang har umami-smag, da den indeholder meget glutaminsyre. Tang er med til at give din mad en kraftigere smag, og den er med til at fremhæve de 4 andre grundsmage: sød, sur, salt og bitter.

Kilder

Aktiviteten er udviklet i tæt samarbejde med Smagens Dag 2017: ‘Smag med alle sanser’. Find det fulde materiale til ‘Smag med alle sanser’ her

Denne aktivitet er en del af undervisningsforløbet: Årets festivalforsøg - Smagens yderste grænse

 

Målgruppe: Natur og teknologi -  indskoling og mellemtrin

Kompetenceområder: Undersøgelse og modellering

Fælles Mål: Mennesket og sanser