FGU Himmerland – Støvring
Kort om os
Biodiversitet og genbrug som fællesskabsramme på FGU
FGU Himmerland (Forberedende Grunduddannelse Himmerland) er en uddannelsesinstitution, der tilbyder uddannelse til unge, der har brug for en anden vej til videre uddannelse eller beskæftigelse end den traditionelle ungdomsuddannelse. FGU er målrettet unge mellem 16 og 25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse og heller ikke er i beskæftigelse. FGU har som mål at inkludere alle elever, uanset deres faglige eller personlige udgangspunkt, således at de får faglige, personlige og sociale kompetencer til at fortsætte i uddannelse eller komme i arbejde.
I undervisningen ligges vægt på praktiske opgaver og projekter, som kan give eleverne en forsmag på arbejdsmarkedet, samt en forståelse for, hvordan deres færdigheder kan bruges i virkelige situationer. Undervisningen tilpasses den enkelte elevs behov og mål, så der skabes et personligt læringsforløb, der understøtter både faglig og personlig udvikling. FGU Himmerland arbejder desuden tæt sammen med lokale virksomheder og organisationer for at skabe praktikmuligheder og jobmuligheder for eleverne.
I FGU Himmerland har vi tre skoler, i henholdsvis Aars, Hobro og Støvring, hvor af skolen i Støvring er den mindste. Fællesskabet er stærkt på skolen og mange af undervisningsforløbene foregår på tværs af holdene, hvilket giver eleverne mulighed for, både at fordybe sig i eget fag og samtidig være en del af et ungemiljø med andre unge, der både ligner og er forskellige fra dem selv.
Vores festivals omdrejningspunkt
I uge 39 afholdt vi vores første Naturvidenskabsfestival, hvor eleverne, over flere dage, blev involveret i spændende undersøgelser, eksperimenter og praktiske aktiviteter. Festivalen satte fokus på aktuelle emner som biodiversitet, affaldshåndtering og fremtidens klimavenlige mad. Eleverne udforskede, hvordan vi kan nytænke affald, og blev inspireret til at mindske madspild gennem madlavning med overskudsmad – alt sammen med bæredygtighed som central drivkraft.
På tværs af skolens hold samarbejdede eleverne i grupper om at planlægge og udvikle workshops. I alt blev der afholdt 7 workshops, hvor skolens øvrige elever deltog aktivt. Disse workshops bidrog ikke blot til en større forståelse af naturvidenskab og bæredygtighed, men udfordrede også eleverne til at tænke innovativt og anderledes.
Højdepunktet på festivalen var den fælles naturvidenskabsdag, som blev afholdt torsdag i uge 39. Her fungerede eleverne fra Støvring som værter og delte deres viden i de praktiske workshops, der var udviklet i samarbejde med deres lærere. Dagen var kendetegnet ved en stærk følelse af fællesskab og en åben nysgerrighed for at tænke nyt og se muligheder i verden omkring os.
Vores Naturvidenskabsfestival formåede at engagere eleverne og gøre komplekse emner håndgribelige gennem praktisk læring, samtidig med at den styrkede fællesskabet på tværs af skolerne. Denne unikke kombination af samarbejde, innovation og bæredygtighed gjorde vores Naturvidenskabsfestival helt perfekt.
Vores udbytte af festivalen
Vores Naturvidenskabsfestival i uge 39 vækkede elevernes nysgerrighed og udvidede deres viden inden for emner som biodiversitet, FN’s verdensmål, ansvarlig produktion og forbrug, samt hvordan materialer kan gentænkes og genanvendes. Eleverne fik ikke blot indsigt i de komplekse udfordringer, vi står over for, men også konkrete idéer til, hvordan de selv kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid.
Festivalen skabte en stærk bevidsthed om uge 39 som ‘Naturvidenskabsfestivalens uge’, hvor skoler landet over sætter fokus på science. Gennem temaet ‘Gentænk, gentag, genopdag’ arbejdede eleverne og lærerne med at udforske naturvidenskab på tværs af forskellige områder, hvilket gav dem mulighed for at udfordre deres vante tankegange og kreativt arbejde med praktiske løsninger.
Denne nationale Naturvidenskabsfestival er skabt for at engagere børn og unge i science, og vores elever oplevede netop dette – en dybere forståelse og interesse for naturvidenskab, og hvordan en praktisk tilgang til naturvidenskaben kan integreres i vores undervisning fremadrettet, både på vores værksteder og i vores undervisning i dansk og matematik.
Hvis vi vinder, skal præmien bruges på
Hvis vi vinder vil vi bruge pengene på at opgradere vores udstyr og materialer, så eleverne kan få flere hands-on oplevelser med naturvidenskabelige forsøg og eksperimenter. Det vil være særligt værdifuldt, da mange af vores elever ikke tidligere har haft naturfagsundervisning.
Blandt andet ønsker vi os:
1. Indkøb af laboratorieudstyr: Grundlæggende laboratorieudstyr som mikroskoper, måleudstyr, og eksperimentelle kits, der kan give eleverne mulighed for at udføre naturvidenskabelige forsøg på skolen.
2. Udstyr til bæredygtighedsprojekter: Anskaffelse af værktøjer og materialer, der kan bruges til projekter med fokus på bæredygtighed, f.eks. til affaldssortering, genanvendelse eller energioptimering (solcellemodeller, energimålere osv.).
3. Udstyr til udeskole aktiviteter: Udstyr, der kan bruges til at tage naturvidenskaben med udenfor, såsom feltudstyr til undersøgelser af dyre- og planteliv og mobile laboratoriesæt.
Hvis vi vinder vælger vi et af ovenstående “ønsker” som vi vil starte med at have vores fokus på.
Pengene vil dermed kunne gøre en stor forskel for både elever og lærere ved, at øge mulighederne for aktiv læring og skabe bedre forudsætninger for at arbejde med naturvidenskab i praksis.












