Sølystskolen

Kort om os

1773 stemmer
Silkeborg Kommune Grundskole 2024

En stor multikulturel skole, hvor vi har elever fra mere end 35 forskellige lande, modtager-klasseelever og cirka 150 idrætselever.
En skole hvor alle lærere løfter i flok.

Til denne uge har naturfagsteamet gjort alt materialet klart, lavet bemandingsplaner, elevhold, undervisningsforløb, information til forældrene og meget mere. Til at undervise i naturfag i uge 39 er ALLE lærere (og pædagoger) med.
Det kendetegner vores skole, at der er ildsjæle som går i gang med store projekter og lærere som er med til at få projekter til at lykkedes.
I alt har vi haft næsten 700 elever, over 40 lærere samt pædagoger som har været i til Naturvidenskabsfestival hele uge 39.

Vores festivals omdrejningspunkt

Vi har haft Naturvidenskabsfestival alle dage i uge 39. Alle elever fra 0. til 8. klasse har været på blandede hold. For at kunne differentiere i det faglige niveau har 0.til 4.klasse været på blandede hold og fra 5. til 8.klasse. Eleverne har været sammen som venskabshold, så hold A1 med elever fra 0.-4.klasse har været venskabshold med B1 med elever fra 5.-8.klasse.

Alle eleverne har arbejdet med to forskellige temaer:
“Blodets kredsløb” – her har eleverne arbejdet med tekster og bygget sprogbarometer med hverdags- og fagsprog, de har dissekeret hjerte/lunge blokke, tegnet t-shirts med blodets kredsløb (til at tage med hjem), afprøvet på egen krop at have hvile- og max puls. Eleverne har lavet modeller af blodets kredsløb og lavet Kahoot/quizzet med fagbegreber til hinanden.

“Økosystemer” – her har eleverne arbejdet med flaskehaver. De små elever har lavet flaskehaverne i syltetøjsglas (til at tage med hjem) og de store elever i store flaskehaver, som skal udstilles på skolen efter uge 39. Eleverne har også lavet fotosynteseundersøgelser, tegnet modeller af fotosyntesen, lavet nedsivningsflasker og programmeret vandingsanlæg med Micro:Bits. Eleverne har sammen – store og små – optaget film, hvor de bruger fagsproget til at beskrive nedsivning, fotosyntese mm.

Vores udbytte af festivalen

Eleverne har selv været i gang med at evaluere, og her er nogle af deres udsagn:
Fra 0.klasserne – vi kunne godt lide at lave nedsivningsflasker, at tegne hjertet på en t-shirt, at se et ÆGTE hjerte, vi har lært om røde og blå blodåre, økosystemer, at naturen går i ring, at træer giver luft/ilt – så mennesker kan leve. Vi har fået nye venner fra andre klasser, det har fungeret godt med et venskabshold – så vi har lært de større elever at kende.

Dette går igen i evalueringerne. Eleverne er glade for en emneuge med anderledes klasser, nye voksne og undervisning som er fyldt med nyt fagligt stof og andre måder at lære på fx gennem sanser, kreative modeller, dissektion, tegning, bygning af flaskehaver mm.

Naturfagsteamet har fået mange erfaringer ud af festivalen, som kan bruges til at gøre næste års festival endnu bedre (hvis vi fortsætter med samme koncept) – vi bruger elevernes og kollegaers evalueringer til at forbedre konceptet.
Vores kollegaer har – til tider været på gyngende grund pga. af nyt stof der skulle undervises i – men alle har være fantastiske til at skabe rammer og undervisning, som har gjort at alle vores elever har fået nye venner, nye faglige begreber, nye oplevelser og et nyt syn på naturvidenskab.

Hvis vi vinder, skal præmien bruges på

I naturfagsteamet har vi talt om forskellige muligheder:

1) at tage så mange elever som muligt for 15.000 kr. med til Randers regnskov, da vi har talt om økosystemer.
2) en fælles oplevelse for alle elever, kemishow, ud af huset – NOGET ELEVER KAN HUSKE
3) at kunne købe fedt udstyr (måske noget teknologi) til næste års naturvidenskabsfestival

Hvis vi vinder, så har ledelsen lovet at give is til alle elever :0)

Skip to content