Årets aktivitet på Enghøj Gymnasium i forbindelse med Naturvidenskabsfestival i uge 39 2024 skal bidrage til at elever på mellemtrinnet i grundskolen vedbliver i deres nysgerrighed, undren og spørgelyst, og gennem gentagelser arbejder med fundamentet i den naturvidenskabelige metode. Gennem naturvidenskabelig og undersøgelsesbaseret arbejdsmetode vil vi lave en brobyggende aktivitet til gymnasiale ungdomsuddannelser med fokus på STEM, på et tidspunkt i elevernes liv og skoletid hvor man ved at interessen for STEM kan være dalende.
Vi vil lave workshops med fokus på gentagende målinger indenfor økologi og kredsløb, og illustrere at intet i naturen forsvinder, men indgår i kredsløb. Eleverne selv bliver sat i spil, ved bl.a. at måle på indånding og udånding ved hjælp af sensorer, som er i stand til at skabe visuelle forklarende grafer, og herved kunne sammenligne egen respiration og CO2 målinger med dyr – både større om mindre. Aktiviteten styrker samarbejdet i sciencefaggruppen på det nye Enghøj Gymnasium med lærerteams på grundskoler og griber ud i omkringliggende kommuner, så frøet til fremtidige samarbejder omkring science er sået. Samarbejdet inkluderer også Quark naturcenter i Hvidovre.
Skriv til Ditte Elsborg, dite@nextkbh.dk, hvis du er interesseret i at deltage.