Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Undervisningsforløb

Her finder du forløb og aktiviteter, der passer til årets festivaltema Den Yderste Grænse. Vi har også lånt en del forløb fra samarbejdspartnere. Se den fulde liste over samtlige forløb og aktiviteter under de røde bokse - søg via filtrene og lad dig inspirere.

Nye forløb er på vej 

En række forløb bliver udviklet specifikt til årets tema. Dem kan du læs om i de røde fold ud-bokse herunder. De nye forløb bliver udgivet løbende frem mod uge 33.

Kommende forløb til indskolingen

Smag som den yderste grænse. Mange børn oplever deres personlige yderste grænse i forbindelse med smag. Eleverne skal eksperimentere med forskellige smagssammenhænge, umamismag samt deres smagsløg.

Føl med følesansen. Uden følesansen vil vi komme rigtig galt afsted i hverdagen. Følesansen er kompleks og fortæller meget om menneskets muligheder og begræsninger.

Menneskets reaktionstid. Vores reaktionstid fortæller om vores muligheder og begræsninger. Eleverne skal med udgangspunkt i en micro:bit udvikle prototyper de rkan teste forskellige former for rektionstid.

Bevægelse er godt! Eleverne undersøger hvor meget man skal bevæge sig for at få pulsen op og skal derefte konstruere en micro:bit løsning, der afgiver en lyd, når man bevæger sig nok.fsluttes med en stafet hvor holdets micro:bits hele tiden skal afgive lyd. (der er også koblet micro:bit-moduler på de to andre mellemtrinsudfordringer og på strålingsudfordringen)

Kommende forløb til mellemtrin og udskoling

The Iceman. Hollandske Wim Hof har lært, at kontrollere kroppens reaktion på kulde. Han har formået at flytte den yderste grænse for, hvad mennesket kan. Forløbet kommer omkring vands tilstandsforer, menneskets sanser og kroppens isoleringsevne. 

Faunapassager - i et engineering forløb. Biodiversiteten falder og mange arter har så få levesteder, at de står på grænsen til at uddø i Danmark. Eleverne kommer til at arbejde med dyrs tilpasning, biotoper samt konstruktion af en faunapassage. Micro:Bit udfordring er koblet på dette forløb.

Vandforsyning i tørkeområder. På flere kontinenter er vi nu så udfordrede af tørke, at rent drikkevandsforsyning er et massivt problem. Eleverne kommer til at arbejde med metoder hvorpå man kan skaffe ernt drikkevand i et tørkeområde. Micro:Bit udfordring er koblet på dette forløb.

Stråling. Beta, gamma og alpha stråling. UV-stråling. Der er mange typer af stråling, hvordan måles de og hvordan kan vi forebygge eller undgå de skader, der kan opstå ved stråling? Eleverne kommer omkring det hele med udgangspunkt i Engineeringmetoden. Micro:Bit udfordring er koblet på dette forløb.

Menneskets reaktionstid. Vores reaktionstid fortæller om vores muligheder og begræsninger. Eleverne skal med udgangspunkt i en micro:bit udvikle prototyper der kan teste forskellige former for rektionstid.

Bevægelse er godt! Eleverne undersøger hvor meget man skal bevæge sig for at få pulsen op og skal derefte konstruere en micro:bit løsning, der afgiver en lyd, når man bevæger sig nok.fsluttes med en stafet hvor holdets micro:bits hele tiden skal afgive lyd. (der er også koblet micro:bit-moduler på de to andre mellemtrinsudfordringer og på strålingsudfordringen)

Hvem skal jeg redde først? Et fagligt forløb om førstehjælp. Hurtige og målrettede beslutninger kan redde liv. Når der sker en ulykke, og man skal yde førstehjælp, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre, i hvilken rækkefølge det skal gøres og hvorfor. Det kræver viden om fx kroppens reaktioner, knogler og kredsløb.

Insekter med fremtid i. Er insekter fremtidens proteinkilde? Kommer der til at stå salat med græshopper og suppe med larver på middagsbordet, eller bruger vi melorme-mel i vores kager? Et forløb om insekter og insekter som fremtidens fødekilde.

 

 

Forløb og aktiviteter til Den yderste Grænse

Din søgning matcher 112 materialer

Arbejd med din hypotese

Gennem hele forløbet har eleverne arbejdet med en hypotese. Forløbet afrundes med at genbesøge den oprindelige hypotese og kigge på, hvad de har lært. Aktivitetsvejledning Genbesøg hypotesearket Lad eleverne læse deres første undringsspørgsmål og deres hypotese igennem. Las dem gennemgå deres...
4. klasse til 6. klasse

Kan du lave et isbjerg?

Når du putter din hånd ned i koldt vand, begynder du at fryse, men hvad betyder det, at vand fryser? I denne aktivitet skal eleverne se vand skifte tilstandsform fra flydende til fast og lære om to af vands tilstandsformer. Aktivitetsvejledning Forberedelse Fyld vand i isterningeposer, og læg dem i...
4. klasse til 6. klasse

Hvad er temperatursans?

I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvad temperatursans er. De skal bruge deres sanser til at mærke forskel på vands temperatur. Aktivitetsvejledning Se, hvordan aktiviteten udføres her . Opdel eleverne i grupper, og hjælp dem til at arbejde sammen om at udføre eksperimentet for hinanden...
4. klasse til 6. klasse

Supermennesket: The Iceman

Vi ved alle, at det kan være farligt at opholde sig i ekstrem kulde. Hollandske Wim Hof, kendt som The Iceman, har 26 verdensrekorder i at opholde sig i bidende kulde, men hvordan kan han det? I denne aktivitet skal eleverne arbejde med at undersøge et undringsspørgsmål og opstille en hypotese, som...
4. klasse til 6. klasse

Hvad er multiresistente bakterier?

Antibiotikaresistens er et stigende problem og forventes at blive en større trussel for vores folkesundhed end kræft. Men hvad betyder multiresistense egentligt? Læs med hos videnskab.dk. Denne artikel fra videnskab.dk giver en detaljeret beskrivelse af, hvad multiresistente er og hvordan det...
Staphylococcus Aureus. (Foto: CDC/ Rodney M. Donlan, Ph.D.; Janice Carr.)

Tema: Hvad er MRSA?

Historier om den multiresistente MRSA har gjort mange danskere bakterieforskrækket. I dette tema fra dr.dk er samlet alt hvad du skal vide om MRSA. Overforbruger af antibiotika har medført at, vi i løbet af de seneste 10 -15 år har oplevet en stigning i antalet af bakterier resistente for mere end...
3. klasse til 3. g

Hvad er en ekstremofil bakterie?

Ekstremofile bakterier kan overleve i selv de mest ekstreme omgivelser. I denne artikel fra Videnskab.dk står alt hvad du skal vide om ekstremofile bakterier. Bakterier lever overalt omkring os. I vores tarme, på vores hud og i og på omgivelserne omkring os. En særlig gruppe bakterier har tilegnet...
Naturvidenskabsfestival - Masseeksperiment 2018 - Podning af Lactobacillus

Byd bakterierne velkommen i dit liv

I denne artikel redegører videnskab.dk for hvor vigtigt det er at vi udsættes for bakterier og hvorfor vi ikke kan leve uden dem. Skrækhistorier om multiresistente bakterier har gjort mange danskere bakterieforskrækket. Mange bakterier har dog en yderst gavnlig effekt på vores sundhed og er direkte...
3. klasse til 3. g
(c) Courtesy of Massachusetts General Hospital and Draper Labs [Public Domain], WikiMedia Commons

Tag et kritisk blik på hjerneforskningen

Kan en hjernescanning alene dømme en pædofil? Kan neuropsykologien forklare årsagen til kriminel adfærd, angst eller depression? Denne ressourcesamling fra EMU.dk går til modangreb på de talrige overforsimplinger; det såkaldte "neuro-bunk". Kan en hjernescanning alene dømme en pædofil? Kan...
1. g til 3. g

Forstå kloning og de etiske dilemmaer

Hvad er kloning egentligt, og hvad kan det bruges til? Denne artikelsamling fra faktalink.dk forklare hvad klonning er og hvorfor det vækker etiske dilemmaer.
6. klasse til 3. g