Gå til hovedindhold

Forløb og aktiviteter

Undervisningsforløb

Her finder du forløb og aktiviteter, der passer til årets festivaltema Den Yderste Grænse. Vi har også lånt en del forløb fra samarbejdspartnere. Se den fulde liste over samtlige forløb og aktiviteter under de røde bokse - søg via filtrene og lad dig inspirere.

Særlige projeketer

Skal du arbejde med DR projektet Ultra:Bit eller Engineering projektet 'Engineering i skolen'? Vi har i år udviklet forløb der indeholder aktiviteter med Mikro:Bits, og forløb der tager udgangspunkt i Engineering-metoden. Find dem i listen herunder, eller under Særlige samarbejder.

Forløb udviklet specifikt til Årets Tema 2018 

En række forløb er blevet udviklet specifikt til årets tema 'Den yderste grænse'. Forløbene finder du herunder i de røde fold-ud bokse.

Du kan også lade dig inspirere af forløbe og aktiviteter der er udviklet til årets Masseeksperiment, der alle tager udgangspunkt i mikrobiologi. Find dem her. Eller finde inspiration i Testotekforsøg udviklet særligt til årets tema. Find dem her.

Forløb til indskolingen

Smag som den yderste grænse. Mange børn oplever deres personlige yderste grænse i forbindelse med smag. Eleverne skal eksperimentere med forskellige smagssammenhænge, umamismag samt deres smagsløg.

Mål på dig og dine kammerater. Et forløb med inddragelse af Micro:Bit. Børn og unge har mange naturlige grænser. En af dem er deres reaktionstid. Og hvad er reaktionstid påvirket af. Kan man træne den? Påvirkes den af ex. søvn, lys eller kost? Eleverne koder med Micro:Bit til at måle temperatur, lysstyrke, søvn og reaktionstid.

Bevægelse er godt! Et forløb med inddragelse af Micro:Bit. Eleverne arbejder med sammenhængen mellem puls og bevægelse. De undersøger hvor meget man skal bevæge sig for at få pulsen op og skal derefter konstruere en micro:bit løsning, der afgiver en lyd, når de har bevæget sig nok. Forløbet er desuden et Engineering forløb. Find flere Engineering forløb her.

Forløb til mellemtrin 

The Iceman. Hollandske Wim Hof har lært, at kontrollere kroppens reaktion på kulde. Han har formået at flytte den yderste grænse for, hvad mennesket kan. Forløbet kommer omkring vands tilstandsforer, menneskets sanser og kroppens isoleringsevne. 

Faunapassager. Biodiversiteten falder og mange arter har så få levesteder, at de står på grænsen til at uddø i Danmark. Eleverne kommer til at arbejde med dyrs tilpasning, biotoper samt konstruktion af en faunapassage. Micro:Bit udfordring er koblet på dette forløb.

Mål på dig og dine kammerater. Et forløb med inddragelse af micro:bit. Børn og unge har mange naturlige grænser. En af dem er deres reaktionstid. Og hvad er reaktionstid påvirket af. Kan man træne den? Påvirkes den af ex. søvn, lys eller kost? Eleverne koder med Micro:Bit til at måle temperatur, lysstyrke, søvn og reaktionstid.

Bevægelse er godt! Et forløb med inddragelse af micro:bit. Eleverne arbejder med sammenhængen mellem puls og bevægelse. De undersøger hvor meget man skal bevæge sig for at få pulsen op og skal derefter konstruere en micro:bit løsning, der afgiver en lyd, når de har bevæget sig nok. Forløbet er desuden et Engineering forløb. Find flere Engineering forløb her.

Hvem skal jeg redde først? Et fagligt forløb om førstehjælp. Hurtige og målrettede beslutninger kan redde liv. Når der sker en ulykke, og man skal yde førstehjælp, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre, i hvilken rækkefølge det skal gøres og hvorfor. Det kræver viden om fx kroppens reaktioner, knogler og kredsløb.

Insekter med fremtid i. Er insekter fremtidens proteinkilde? Kommer der til at stå salat med græshopper og suppe med larver på middagsbordet, eller bruger vi melorme-mel i vores kager? Et forløb om insekter og insekter som fremtidens fødekilde.

Forløb til udskoling

Faunapassager. Biodiversiteten falder og mange arter har så få levesteder, at de står på grænsen til at uddø i Danmark. Eleverne kommer til at arbejde med dyrs tilpasning, biotoper samt konstruktion af en faunapassage. Micro:Bit udfordring er koblet på dette forløb.

Bevægelse er godt! Et forløb med inddragelse af Micro:Bit. Eleverne arbejder med sammenhængen mellem puls og bevægelse. De undersøger hvor meget man skal bevæge sig for at få pulsen op og skal derefter konstruere en micro:bit løsning, der afgiver en lyd, når de har bevæget sig nok. Forløbet er desuden et Engineering forløb. Find flere Engineering forløb her.

Hvem skal jeg redde først? Et fagligt forløb om førstehjælp. Hurtige og målrettede beslutninger kan redde liv. Når der sker en ulykke, og man skal yde førstehjælp, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre, i hvilken rækkefølge det skal gøres og hvorfor. Det kræver viden om fx kroppens reaktioner, knogler og kredsløb.

Insekter med fremtid i. Er insekter fremtidens proteinkilde? Kommer der til at stå salat med græshopper og suppe med larver på middagsbordet, eller bruger vi melorme-mel i vores kager? Et forløb om insekter og insekter som fremtidens fødekilde.

 

Forløb og aktiviteter til Den yderste Grænse

Din søgning matcher 143 materialer

Fra jord til bord - Paradisbakkeskolen - Naturvidenskabsfestival 2017 - Foto: Pelle Rink © Astra

Hvor nøjagtig er følesansen?

Nogle steder på kroppen er mere følsomme end andre. Nogle steder kan man meget nemt mærke, at man får to prik samtidig, og andre steder på kroppen, hvor man ikke er så følsom, føles de to prik, som om man kun får et prik. I aktiviteten undersøger eleverne, hvor på huden de er følsomme, og hvor de...
1. klasse til 3. klasse

Adskil farver med elektricitet

Molekyler er små - meget små! De er næsten den yderste, mindste grænse for størrelse. Derfor er det umuligt at sortere en blanding af molekyler ét for ét på samme måde, som man sorterer sine strømper. Til gengæld kan man gøre det med elektricitet!
7. klasse til 3. g

Det loopende pendul

Et pendul svinger normalt frem og tilbage. Men her kan man lave et pendul, der kun svinger den ene vej. Og så kan det endda redde ‘livet’ på et vinglas. Hvornår har man nået den yderste grænse for svingninger?
4. klasse til 3. g

Bakterier og sygdom

Sygdomsfremkaldende bakterier, harmløse og gavnlige bakterier. Hvad er hvad? Eleverne arbejder med en svær faglig tekst og uddrager pointer samt faglige ord. Aktivitetsvejledning Brug arket her som elevark. Forstør gerne printet op, så det bliver mere læsevenligt. Læs teksten som er en svær, faglig...
4. klasse til 10. klasse

Liv, bakterier og celler

Hvad er liv? Hvilken form for organisme er bakterier og hvad kendetegner en celle. Eleverne med at indkredse disse begreber, bygge modeller og udføre aktiviteter med celler. Materialer Modellervoks, løg, mikroskop, jod-jodkalium, vandpest, demineraliseret vand, objekt- og dækglas, køkkenrulle,...
4. klasse til 10. klasse
(c) Microrao  [CC BY-SA 4.0], WikiMedia Commons

Ven eller fjende

I dette forløb arbejder eleverne med aktiviteter, der giver dem indsigt i bakterier som levende organismer. De fleste bakterier er normalt uskadelige, men der findes også bakterier som er sunde - og andre som er dødelige.
4. klasse til 10. klasse

Afprøv faunapassagen

Eleverne præsenterer deres faunapassage og observerer, hvor mange bænkebidere der går ind i den. De følgende dage følges opstillingen, og det undersøges, om nogle bænkebiderne har passeret faunapassagen. Aktivitetsvejledning Tag 10-20 levende bænkebidere. Sæt dem ud, når I er klar ved jeres...
3. klasse til 4. klasse

Gør faunapassagen bedre

Eleverne forbedrer deres faunapassage ud fra den viden, de har indsamlet, og de observationer, de har gjort sig om bænkebidere. Aktivitetsvejledning Tal i gruppen om, hvor bænkebidere holder til i naturen, og hvad der skal til for at gøre jeres faunapassage tillokkende for bænkebiderne. Overvej,...
3. klasse til 4. klasse

Byg en kliktæller

Denne aktivitet går ud på at bygge en kliktæller med micro:bit, der siden skal benyttes til at tælle bænkebidere. Koden kan gemmes, og eleverne kan bruge den i andre undervisningssammenhænge senere. Eleverne oplever, at de selv kan konstruere egnede digitale apparater til dataopsamling i deres...
3. klasse til 4. klasse

Undersøg bænkebidere

Eleverne læser om bænkebidere, finder bænkebidere uden for og udfører et forsøg med bænkebidere. Aktivitetsvejledning Læs i jeres gruppe om bænkebideren på Naturporten Tal sammen i gruppen: Hvor lever bænkebideren? Hvad spiser bænkebideren? Hvordan ser den ud? Hvordan kan man finde dem? Gå udenfor...
3. klasse til 4. klasse